Nissan Leaf van Buurauto bij NewMotion v2g-lader in Amsterdam West
Vehicle to grid, van voertuig naar het stroomnet en omgekeerd. Iets dat aan belang gaat winnen in de komende jaren.

Het is een heuse deelauto die stroom teruglevert aan het net. De Nissan Leaf is er een van deelplatform Buurauto, dat in meerdere steden in het land actief is. In het onderhavige geval gaat het om de stad Amsterdam. Wanneer de auto niet wordt gebruikt, kan deze worden aangesloten op een vehicle to grid-lader van NewMotion en kan er dus stroom terug worden gegeven aan het net. Deze tweerichtingsvorm van opladen biedt de mogelijkheid om hernieuwbare energie makkelijk op te slaan als er een ruim stroomaanbod is. Wanneer er juist een hoge stroombehoefte is bij een bescheiden aanbod, levert een geparkeerde auto die daarvoor geschikt is stroom terug aan het net.

Het is een gezamenlijk initiatief van Nissan, NewMotion, netbeheerder Alliander en Amsterdam Smart City. Nu is er nog slechts één vehicle to grid-lader, maar dit aantal kan wel eens snel gaan stijgen. Het is overigens wat kwestieus om een deelauto bij een dergelijke lader te (moeten) parkeren. Juist dit soort auto’s wordt erg veel gebruikt en moet eigenlijk altijd een zo vol als mogelijk accupakket ter beschikking hebben. Omdat de volgende gebruiker altijd in de gelegenheid moet worden gesteld om zo ver als mogelijk te rijden. Wel ziet het ernaar uit dat iedere auto met Chademo-laadaansluiting kan worden opgeladen bij deze vehicle to grid-lader aan de Schaarbeekstraat in Amsterdam West.

Volgens Sander Ouwerkerk, Business Development Director bij NewMotion, is dit een proef om te kijken wat werkt. Technisch, sociaal en economisch. Het is een pilot met echte gebruikers, om te leren over de toekomstige mogelijkheden van bi-directioneel laden. Ook wordt gekeken naar de impact op het netwerk van netbeheerder Alliander en de manier waarop lokaal opgewekte zonne-energie direct nuttig gebruikt kan worden.

Het is een vraag voor de aankomende jaren. Heeft iedere bezitter van een ev evenveel behoefte om zijn accupakket te delen met de goegemeente, of zijn (stevige) prikkels nodig om het gebruik van vehicle to grid (v2g) of vehicle to anything-laders (v2x) te bevorderen?


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.