Waterstof als brandstof, in plaats van ouderwetse diesel.
Omgebouwde Komatsu kiepwagen

Kiepwagens zijn fascinerende dingen. Grote, vaak gele voertuigen, die in staat zijn om bulkgoederen in aanzienlijke hoeveelheden te transporteren en die een hoog brandstofverbruik hebben. Verduurzaming komt uit een milieuoogpunt goed uit, maar is ook een probaat middel om kosten te besparen. Eerder brachten we nieuws over een elektrische kiepwagen, deze loopt op waterstof.

Het gaat om een aantal unieke exemplaren. Omgebouwde kiepwagens van het merk Komatsu, die eigendom zijn van mijnbouwbedrijf Anglo American. Ze gaan rijden in de mijn van Mogalakwena in Zuid-Afrika. Het accupakket is geleverd door Williams Advanced Engineering, dat bedrijf was voorheen een dochteronderneming van het Williams Formule 1-team. De brandstofcel komt van energiemaatschappij Engie.

De opslagcapaciteit van het accupakket is liefst 1.000 kWh. Er kan volledig elektrisch worden gereden, of voor waterstofaandrijving worden gekozen. Een schakelaar maakt het mogelijk om te kiezen voor een van beide vormen van aandrijving. Uiteraard zorgt afremmen voor het terugwinnen van energie. Het laadvermogen bedraagt 290 ton. Niet geheel verwonderlijk heerst hier de macht der grote getallen. (Via: businessinsider.com)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat een energieverspilling, dan kon je beter die elektrische hebben van de vorige keer. Waterstof beschouw ik nog steeds als een achterhaalde techniek.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.