BMW i3
Plug-in hybrides en elektrische auto’s zijn redelijk van deze tijd. De tweedehandsmarkt is daarom nog niet beladen met deze groene rakkers. Sommige modeljaren kun je echter beter overslaan.

De BMW i3 wordt namelijk omschreven als een onbetrouwbare auto. Vooral de vroegere modellen die omstreeks 2014 van de band rolden. Aldus Consumer Reports in een occasion-lijst waar staat beschreven welke tweedehands auto’s je beter kan mijden. De Tesla Model S wordt ook afgebrand door de Amerikaanse consumentenbond. De modeljaren 2012, 2013 en 2015 fungeren als onbetrouwbaar. Voor de Nissan Leaf wordt alleen modeljaar 2013 aangeduid als ‘onbetrouwbaar’.

In hoeverre je het advies van de consumentenvereniging serieus moet nemen is aan jezelf. De Amerikanen doen wel vaker opmerkelijke uitspraken over de autoindustrie. Overigens verschijnt Toyota/Lexus met geen enkel model op de lijst. Ook de Chevrolet Volt ontspringt de dans.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Onbetrouwbaar of niet.. Zo’n i3 kan je sowieso beter links laten liggen, wat een gedrocht zeg.

@marijn90: gelukkig wel een snel gedrocht

@xiran: Niet in de war met de i8?

@xiran: snel????

@itest: had het met een stoplichtsprintje op mijn GSX-R750 anders behoorlijk lastig.

Qua acceleratie vanaf stilstand is dat ding echt snel. Waarschijnlijk kon hij gelijk weer aan de stekker.

@sandervzanten:
Dan doe je denk ik iets niet helemaal goed ? op de motor moet je ruim onder de sprinttijden van die i3 zitten….
In de auto heb ik geen problemen met dit soort auto’s waarvan wordt gezegd dat ze O snel weg zijn bij het stoplicht.

@xiran: net als vroeger met de R/C spelen. Vijf minuutjes knallen en dan uren lang ongeduldig naar de batterijoplader kijken.
Ik heb 4 dagen een i3 kunnen uitproberen en kan niet anders concluderen dan dat het een totaal onbruikbaar concept is.

@coffeecup: want? Voor die 20km die ik dagelijks rijd voor mijn werk prima ding toch? Retourtje Amsterdam of Rotterdam gaat ook prima vanuit het hart van Nederland. Voor het weekend lekker de 6 cilinders warm rijden en knallen, doordeweeks met zo’n ding rijden.

@coffeecup: (s) Briljant inzicht gast (/s) Dan hak je waarschijnlijk ook een boom om met een mes, en smeer je je boterham met een bijl.

@garp: nee hoor. Maar wanneer een retourtje Arnhem-Rotterdam een onoverkomelijke wereldreis wordt die volledig in het teken van Fastned staat, heeft het concept in mijn ogen gefaald.
Leuk voor stadsverkeer (maar wie heeft daar zoveel geld voor over). De actieradius op de snelweg is ongeveer 100km. En ja, dan rij je als een rijdende chicane krampachtig ongeveer 100.

Maar als jou zo hoor heb je een zeer positieve elektrische meerdaagse ervaring? Of zijn het forum-/boekjeswijsheden?

@marijn90: ik ben het een “best wel een geinig karretje” gaan vinden! Totdat je hem in het echt ziet rijden met die fietsbandjes van ‘m…

@marijn90: misschien niet de mooiste, maar wel een erg innovatieve auto. Vooral de gewichtsbesparing vind ik fantastisch en hoop dat we die materialen snel in alle auto’s terugvinden.

@marijn90: hij rijdt wel fantastisch.

Tesla ook??? De Messias met 4 wielen?? Vast te maken met de LED technologie in het 3e remlicht, die zie ik altijd een soort morse code uitzenden.

@E34M5Touring: inderdaad, zo,n simpel lampje niet voor elkaar krijgen…schandalig..

@norge: Ja nou ja, ik zie er veel rijden met missende ledjes. No offence verder hoor.

@E34M5Touring: Absoluut! Iets van ‘auto’s op fossiele brandstoffen zijn voor mietjes’

@E34M5Touring: sowieso americaans dus van mindere kwaliteit in vergelijk met evenduur duits model hetzij wel of niet elektrisch

@E34M5Touring: ik ga er toch eens meer op letten. Er rijden viel Model S’sen hier en het is me nog nooit opgevallen. In noorwegen ook niet en daar wemelt het van die wagens, vooral rond Oslo.

Tot nu toe ruikt dat kapotte Ledjes verhaal erg op napraterij. Maar allee, ik ga er meer noar kiek’n.

@fijnkonijn: in Amsterdam zijn ze oon een plaag geworden.
Ik denk trouwens dat er bij ongeveer 1 op de 4 of 5 Tesla’s 1 of meerdere lampjes stuk zijn in het remlicht.
Dus zeker niet elke Tesla, maar toch opvallend vaak

@fijnkonijn: Wellicht ligt het aan het weer hier. Maar ik zie er opvallend veel rijden waarbij er een aantal ledjes missen. Van alle bouwjaren. Verder zal het allemaal wel goed zitten, maar dat valt me wel op.

Al die electro troep kan je beter links laten liggen!

@willemveenstra: yeah amen!!! Kost de belastingbetaler meer dan het CO2 reductie waard is, nieuwprijs slaat nergens op en levert cradle to cradle een zwaardere belasting voor milieu dan conventionele auto’s!!

Die i3 is echt een prachtige decoratie voor in een kanaal of een vijvertje 🙂

iets meer diepgang zou geen kwaad kunnen

Heb toch een beetje moeite met de interpretatie van deze data. Hoeveel slechter de betreffende modeljaren zijn wordt niet vermeld. Als een auto 1% slechter presteert dan een voorgaand productiejaar maakt het nog niet meteen een slechte auto. Sterker nog: het zou nog steeds de beste auto in zijn klasse kunnen zijn. Dus om hier nu meteen het predicaat ‘niet kopen’ aan te hangen vind ik overdreven. Autoblog geeft weer een eigen slinger aan het verhaal door zich toe te spitsen op de electromobielen wat wellicht nog verder gezocht is. Slechte onderzoeksjournalistiek.

Vreemd lijstje. Ik zie nergens iets van statistiek. Geen absolute cijfers, geen relatieve cijfers. Dit lijkt gewoon onderbuikjournalistiek.

@Original_Arnoud: zijn het ook. Ik bedoel, het is Consumer Reports…

i3 is technisch geweldig, maar ze hadden de techniek in de 1 (of nu 2) serie moeten laten. De Tesla is eigenlijk gewoon een rijdend prototype met redelijk goede service, maar het is een hele prestatie voor een nieuwe autofabrikant!

@flutterby: De I3 is technisch en innovatief superieur aan de Tesla.
Echter hou je bij de i3 liever de ogen gesloten en bij de Tesla wagenwijd open.

@flutterby: Tesla bouuwt een compleet soort nieuwe auto sinds een jaar of 3 a 4. Niet te vergelijken met een BMW dat al 100 jaar bestaat. Dus niet zo gek dat het product nog niet geweldig is. Daarom hebben ze wel voortreffelijke service. Overigens heb ik nog niks met mijn Tesla gehad, maar heb ‘m ook pas een paar maandjes. Met 8 jaar garantie op de motor en accu maak ik mij geen zorgen voorlopig.

Toevallig gisteren eens op een occasionsite gekeken naar elektrische auto’s. Duur en saai, dat is toch wel de teneur. De Tesla Roadster is een leuk ding, maar daar liggen de 2e hands prijzen dan ook naar. vanaf € 50.000,- De Twizzy is de enige echt goedkope elektrische auto. Maar daar moet je een accupakket bij huren voor zover ik begreep. Daarnaast voldoet de Twizzy niet echt aan de eisen die je aan een auto mag stellen (althans mijn eisen). Opvallend ook, en dat doen veel occasion sites, is dat hybrides ook vaak als elektrisch staan aangemerkt. Toch wel storend.

@pomoek: geloof me, je wilt geen 10k uitgeven aan een Twizy.
Op werk hebben we een 45 uitvoering, je zit nét aan droog (met de optionele deuren ramen), na 60km sta je stil, het is gvd koud in zo’n ding (geen enkele vorm van verwarming) je schud en trilt alle kanten op en er zit geen radio in..
Veel meer als een elektrische scooter op 4 wielen is het niet, toch als je het op die manier bekijkt, is het best een geinig ding

@bierbuik: Ik snap wat je bedoelt en dat is nu wat ik zo jammer vind aan de twizzy. Het is het gewoon net niet. Als ze er even iets meer moeite voor hadden gedaan was het een prachtig alternatief geweest maar dat is het gewoon niet.

Nog altijd beter dan een volkswagen

Goed dat ik dit lees. Wou net mijn M3 inruilen voor een i3…

@aikon1694: Wacht dan tot de 31e op de Model 3. Heb je ook een “M 3” 😉

@fijnkonijn: Yep de E46, zit rond te kijken naar iets anders. Ik ga de gezinsauto rijden M3 eruit en dan iets voor mijn vrouw… Eisen van mijn vrouw: 4 deuren, moet rijden en niet te groot 😉

Ik heb vorig jaar een Renault Zoë als occasion (particulier) gekocht en kan niet anders concluderen dan dat ik uiterst tevreden ben. Lijkt ook wat meer op een gewone auto met een conventionele (interieur) layout en en normale (veilige) bandenmaat. Zie deze auto verder niet in de overzichten terug maar zou best interssant kunnen zijn aangezien ze in Frankrijk goed verkocht was (wordt?) en importjes door Franse subsidies zeer aantrekkelijk geprijsd zijn (ik spreek uit ervaring)

Al dat negativisme zal zorgen voor een lage occasion prijs.
Ideaal om over een paar jaar goedkoop mijn woon-werkverkeer mee te doen.

Je moet ook een i3 met range extender hebben, +/- 300km heb je dan.. en ja dat ding is snel… heel snel.. voor een electro auto weegt het namelijk niets. .. +/-1270kg 0-80 km/ph 3.7 sec.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.