Ford Transit Hybrid
Mede mogelijk gemaakt door de Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg. Een prototype dat wat inzicht biedt in het toekomstige ziekenvervoer.

Elektrische aandrijving lijkt ideaal te zijn voor de hulpdiensten. De af te leggen afstanden zijn kort, er moet snel gereden kunnen worden en als het even kan zou het fijn zijn wanneer er geen rekening hoeft te worden gehouden met zoiets futiels als motortemperatuur. Reden genoeg om in Nederland de Tesla Model X in te zetten als rapid response ambulance.

De Duitse aanpak verschilt hier licht van. Er is namelijk niet gekozen voor een elektrische Ford Transit. De universiteit van Mageburg en ambulancebouwer Ambulanz Mobile hebben gezamenlijk een hybride Ford Transit ambulance ontwikkeld. Die ziet er aardig vertrouwd uit, bevat de nodige beproefde techniek, maar heeft een extra aandrijflijn. Het beste van twee werelden? De ene as wordt door de verbrandingsmotor aangedreven, de andere door de elektromotor. Zo wordt de keuze aan de ambulancechauffeur gelaten. Er is een accupakket gemonteerd met een opslagcapaciteit van 24 kilowattuur, waarmee een rijbereik van ruwweg 70 kilometer kan worden gehaald. De elektromotor levert 60 kW (82 pk). Bescheiden, maar voldoende voor een topsnelheid van 90 km/u. Dat moet ruim volstaan voor binnenstedelijk gebruik. Hoewel rijden met bloedspoed niet haalbaar lijkt.

Daarover gesproken, we lezen geen enkel woord over het weggedrag. De ambulanceuitrusting en het toegenomen gewicht van de aandrijflijn zijn geen gunstige voortekenen.

Met dank aan Erik voor de tip


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.