Het is niet zozeer de vraag wat de bestverkopende ev van het vorige jaar is, maar welke auto’s de plaatsen twee tot en met tien bezetten.

Het is de Tesla Model 3 die in duizelingwekkende hoeveelheden op kenteken is gezet, deze ev met een cataloguswaarde van een kleine 50.000 euro is zelfs de bestverkochte auto van het land. Het is een weldoordachte, fijn rijdende auto. Tevens heeft men in Nederland optimaal weten te profiteren van fiscale stimuleringsmaatregelen ten gunste van elektrisch rijden. In 2019 zijn er liefst 29.969 exemplaren van de Model 3 afgeleverd. De nummer één is elektrisch, de nummer twee is fossiel; van de VW Polo zijn 12.920 exemplaren op kenteken gezet.

Maar de top 10 van meestverkochte elektrische auto’s van 2019, hoe ziet die er verder uit?

  1. Tesla Model 3 – 29.969
  2. Hyundai Kona – (ca.) 5.500
  3. Audi e-tron – 4.165
  4. Nissan Leaf – 3.846
  5. Kia e-Niro – (ca.) 3.700
  6. VW e-Golf – (ca.) 3.300
  7. BMW i3 – 2.878
  8. Renault ZOE – 2.264
  9. Hyundai Ioniq – (ca.) 1.500
  10. MG ZS EV – 1.066

De Kia e-Niro en Hyundai Kona zijn terecht publiekslievelingen waarvan er veel meer verkocht zouden kunnen worden, wanneer er meer auto’s beschikbaar waren geweest. Met andere woorden, de productie blijft achter bij de vraag. De Kia e-Soul ontbreekt geheel in de lijst, het hoekige ontwerp valt klaarblijkelijk niet in de smaak.

In 2019 is de levering van de Audi e-tron goed op gang gekomen, het is een dure, zware, imponerende auto die gewoonweg goed verkoopt. Andere ev’s die het hoogste deel van de markt bedienen vinden we in de lijst niet terug. De Nissan Leaf geniet de nodige populariteit, met dank aan de Leaf e+ die een accupakket van 62 kWh heeft, wat een heel behoorlijk rijbereik oplevert. De VW e-Golf behaalt een prima resultaat, een ev die zijn debuut beleefde in 2014 en het vandaag de dag op rijbereik laat afweten. De BMW i3 is al jarenlang een vaste waarde en onverminderd populair. Van de Renault ZOE is net een ingrijpend vernieuwde uitvoering op de markt gebracht, qua prijs- kwaliteitsverhouding een opvallend goed aanbod. Wellicht dat in 2020 de verkoop van de ZOE aantrekt.

De Hyundai Ioniq is een stille kracht. Wel laadt de gefacelifte versie met het grotere accupakket wat langzaam op bij een snellader. De hekkensluiter verkoopt opvallend goed. De MG ZS EV is koud in het land, in december werd de ev van Chinese makelij 1.018 keer verkocht. Dat belooft nog wat voor 2020.

UPDATE: de volgorde van de top 10 is veranderd, fossiele uitvoeringen van de Hyundai Ioniq, Hyundai Kona, Kia Niro en VW Golf waren onterecht meegenomen in de verkoopresultaten

Beeld: MG ZS EV


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Inderdaad opvallende cijfers maar dat komt omdat ze niet kloppen, de e-Golf is maar 3.314 keer verkocht.

De cijfers voor de Niro, Kona en Ioniq kloppen ook niet, het lijkt er op dat alle varianten van deze modellen, en ook de Golf, bijelkaar zijn opgeteld, dus ook benzine, hybrides, plug-in hybride en diesel.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.