Monster Tajima
Met 1.1 megawatt aan vermogen en de meest succesvolle coureur ooit op Pikes Peak zit het met de ingrediënten alvast wel snor.

Voor wie niet bekend is met het fenomeen Pikes Peak: in Colorado, de Verenigde Staten, ligt een hoge berg en eens in het jaar wordt er een wedstrijd gehouden wie het snelst die berg kan oprrijden. Dat gaat via een onverharde weg vol haarspeldbochten, dus spektakel gegarandeerd! De 64-jarige Nobuhiro “Monster” Tajima is met acht overwinningen met afstand de succesvolste en meest ervaren coureur.

Vorig jaar stapte Tajima van conventionele rallywagens over op een elektrische racer reed hij een tijd van 9:43,90. Mitsubishi had dat jaar de snelste elektrische auto met een tijd van 9:08,19. Ter vergelijking, Sebastian Loeb reed een jaar eerder met zijn rallywagen omhoog in een recordtijd van 8:13,88. Dit jaar wil Tajima niet alleen zijn elektrische tijd verbreken, maar ook de algemene overwinning opeisen. Hij krijgt stevige concurrentie, eerder werd door Drive eO al een 1380 pk-sterke Pikes Peak-racer gepresenteerd.

Dat gaat hij doen met de Tajima Rimac E-Runner Concept_One, met liefst 1.1 megawatt (1475 pk) aan vermogen. Dat is dubbel zoveel als met de elektrische auto waarmee Tajima in 2014 de berg bedwong. De racewagen heeft vier elektromotoren, die hun krachten via kettingen overbrengen op de wielen. Een versnellingsbak en differentiëlen schitteren door afwezigheid. Veel techniek, zoals het all wheel torque vectoring-systeem, komt uit de Rimac Concept_One.

Nog even wat specificaties van deze racewagen: van 0-100 km/u is in slechts 2.2 seconden gepiept, 3,2 seconden later rijdt je al 200 km/u. Zulke acceleratietijden zijn cruciaal op het bochtige circuit, waar je voor elke bocht hard in de ankers moet en daarna het gas er weer vol op moet gooien.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

@dizono: volgens mij is sinds vorig jaar alles gewoon asfalt…

@w0o0dy: Je hebt gelijk inderdaad, zonde eigenlijk 🙁

Ik zie dat de vorige race van dit merk, dat in 2013 Pikes Peak deed, 1080 kilo weegt. Kan nog niet zo snel vinden hoeveel deze weegt.
De Loeb 208 t16 is 875 kilo zwaar.
Om in 9 minuten 2860 meter naar boven en 20km ver te moeten rijden; heb je nog best wel wat juice nodig = gewicht.
Als pluspunt heb je dat je een hoop torque hebt.

We zullen zien.

@gregorius:
Als de accu’s het toestaan, is het voordeel wel dat deze auto op hoogte geen vermogen verliest, daar waar de turbomotoren daar wel veel (tot zo’n 30%) last van hebben door de ijlere lucht.

Die goeie oude tijd dat Pikes Peak nog werd verreden met opgevoerde Group B auto’s op gravel. Knap hoor dat ze zo’n technisch hoogstandje kunnen maken, maar de beleving van Pikes Peak is bijna weg in mijn beleving!

Is het laatste stuk niet nog gravel? De laatste 2 km oid?

En bovendien: een elektromotor heeft geen zuurstof nodig voor het creëren van vermogen, dus is deze auto daarom niet veel kansrijker dan een auto mer ontbrandingsmotor op deze heuvel? Op de top van de berg hebben die comventionele auto’s in ieder geval veel minder pk dan beneden..

@giss: dar was volgens mij in 2013. Sinds 2014 is alles asfalt

Jammer dat alles nu asfalt is. Met zand was het altijd veel leuker om te kijken

Ik kan bij deze post geen likes uitdelen, anders had de eerste post er zeker een gekregen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.