Mini Electric Concept
Verwacht de aankomende jaren veel (deels) elektrische auto’s van BMW.

In de aanloop naar de Internationale Automobil Ausstellung van Frankfurt heeft BMW-topman Harald Krüger gewichtig nieuws te melden. De toekomst van de BMW Group is elektrisch. Dat komt misschien niet helemaal onverwacht. Alle merken zijn bezig met elektrisch rijden, eerder kondigde bijvoorbeeld Volvo aan dat het volledig overstapt op plugin-hybrides en elektrische auto’s.

Ook is de elektrische aandrijflijn geen onbekende voor BMW. In 2008 werd er al een Mini gepresenteerd met een elektrische aandrijflijn, het testen van die aandrijving ging in 2012 verder met de BMW ActiveE, de laatste was gebaseerd op de BMW 1-serie coupé. De BMW ActiveE [rijtest] heeft een aandrijflijn met een vermogen van 125 kW (170 pk) en 250 Nm en een accupakket van 32 kWh. Dat was dus een praktijktest voor de BMW i3 [rijtest], die gelijke cijfers levert, maar in eerste instantie een kleiner accupakket had. Die i3 is sinds 2013 op de markt, de auto is inmiddels bijgepunt en er komt zoiets op de markt als de i3s, een heuse sportversie.

In de tussentijd zijn er ook de nodige plugin-hybrides bij BMW op de markt gekomen, bijvoorbeeld de 330e of de 225xe. Komend najaar zullen er in totaal negen (deels) elektrische BMW’s op de markt zijn, waaronder de volledig elektrische C Evolution motorscooter. Dat alles is nog maar het begin. In 2025 heeft BMW 25 geëlektrificeerde modellen, waarvan 12 volledig elektrische auto’s. Een elektrische Mini wordt verwacht in 2019, een elektrische BMW X3 wordt in 2020 geïntroduceerd.

Op de IAA presenteert de BMW Group zowel de MINI Electric Concept, als een vierdeurs BMW i-model dat tussen de i3 en de i8 gepositioneerd wordt. Goh, dus eindelijk gaan we die BMW i5 zien?

Wat betreft de naamgeving is het een rommeltje. De naam BMW i zou voorbehouden zijn aan volledig elektrische auto’s. Dat terwijl de i8, de bekende onconventionele sportwagen, feitelijk een plugin-hybride is.

Alle fabrieken zullen in de komende jaren worden omgebouwd, zodat het mogelijk is om auto’s met alle mogelijke aandrijflijnen te produceren. Verwacht dus veel verschillende aandrijflijnen; verbrandingsmotoren, elektromotoren en alles wat daartussen zit.

Beeld: MINI Electric Concept


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ze worden wakker.

@roeldriesvink: de i3 stamt al uit 2013 en ik zie ze soms vaker rijden dan een Tesla.
Volgens mij lagen ze niet te slapen met de overgang naar elektrisch rijden.

Way to go BMW!

Als dit betekent dat ik nog lang van drie-liter-zes-in-lijn-handgeschakeld mag genieten, dan heel graag!

Ze gaan vol voor de waterstof BMW 👍🏻 Alleen raar dat hier niks over gezegd wordt.

Ze gaan zeker niet vol voor waterstof bij BMW. Harald Krüger heeft daar hoegenaamd niets over gezegd. Er wordt vol op elektrificatie ingezet. Een logische stap want de populariteit van elektrische auto’s neemt toe en het aanleggen van de benodigde infrastructuur lijkt eenvoudiger in vergelijking met waterstof. Berichtgeving over BMW en waterstof is een paar jaar oud; rond 2014 en 2015 verschenen hierover wat berichten. Er is een samenwerkingsverband met Toyota, maar dat heeft in ieder geval niet tot productievoertuigen of langdurige praktijktesten geleid bij mijn weten.

Fabrikanten als Hyundai, Toyota en Mercedes-Benz zetten in ieder geval met meer overtuiging in op waterstof. Maar een auto als de Toyota Mirai verkoopt maar nauwelijks en is vooral een speeltje, voor fabrikant en koper.

Doe mij maar een ///Mi met een 450 Ah accupakket en 610 Nm elektromotoren voor alle vier de aangedreven wielen. Het geluid van een V8 kan dan wel uit de luidsprekers komen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.