Brighsun elektrische bus
Omdat een lage actieradius achterhaald is?

De elektrische touringcar, afkomstig van het Australische Brighsun, is de kroon op het project, dat ruim vier jaar in ontwikkeling is geweest. De bus is nu nog een prototype, maar werd afgelopen zaterdag ingezet bij verschillende tests.

De totale range bedraagt 1004 km. Door middel van lithium-ion-accu’s met een hoge capaciteit, is de bus in staat om een grote afstand volledig elektrisch af te leggen, aldus Onestopofthegrid. Ook regenereert het remsysteem energie en zijn de accu’s gekoppeld aan een slim eMotor management systeem. Hoe de bussen opladen is helaas niet bekendgemaakt.

Vele stadsbussen met dieselmotoren worden wereldwijd vervangen voor elektrische varianten. Dat een touringcar voor de lange afstand zo’n hoge range kan halen is nog niet eerder voorgekomen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een voertuig met zo’n hoog gewicht en het komt 1000km ver. Knap.

Het laden duurt denk ik wel een eeuwigheid. Zelfs als je Tesla achtige DC-laders met 130kW zou gebruiken duurt het nog uuuuuuuren. Tesla met 85kW heeft ca. 45 MInuten nodig. Deze bus met heul veul kW zal bij de zelfde laadsnelheid wel een nachtje staan te stampen.

Ik vond dit nog op onestepoffthegrid.com

“A bit of groping around yielded so actual data:
The battery is 500kwh in the citybus and 518kwh in the tour coach version.
or 50kwh per 100km ~ 2.5 times that of a tesla, which is believable

While huge, the battery isn’t outrageous: About 5 tonnes for Leaf type battery density, or 2.5 tonnes if a Tesla type battery is used.”

Flimpje: https://www.youtube.com/watch?v=d70uvYW-KpA

Hoe dan ook een zeer interessante ontwikkeling.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.