Hyundai Ioniq Electric aan de laadpaal
Lijstje. Wat is de eindscore, welke merken en types verkochten het best?

Een nieuw jaar, dus tijd om de belans op te maken. Eerder werd er al een beeld geschetst van de verkoopcijfers van elektrische auto’s binnen Europa en Nederland. De enige echte en tevens correcte eindscore is bekend, dus nu volgen de verkoopcijfers van elektrische auto’s in Nederland in 2017. De lijst is ons aangeleverd door VWE.

1. Tesla Model S. 1.683
2. Tesla Model X. 1.043
3. VW e-Golf. 895
4. Hyundai Ioniq Electric. 883
5. BMW i3. 795
6. Renault ZOE. 650
7. Nissan Leaf. 512
8. Opel Ampera-e. 179
9. Kia Soul EV. 74
10. VW e-Up. 71

Tesla boert goed, meer over de verkopen van dat merk HIER op Autoblog. Ergens blijft het ronduit opmerkelijk dat in het (vermeende) Calvinistische Nederland een lijst wordt aangevoerd door twee modellen met catalogusprijzen van een goede hondderdduizend euro. De VW e-Golf die de top 3 afsluit is van een alledaagse bescheidenheid, hoewel ook die auto niet voor weinig wordt verkocht. De verkopen van de Golf zijn in ieder geval op stoom gekomen, dit nadat de verbeterde e-Golf enige tijd op zich liet wachten. De Hyundai Ioniq Electric volgt op de voet. De Opel Ampera-e, waarop het wachten haast eindeloos duurt, werd in 2017 slechts 179 keer op kenteken gezet. Onder andere het parkeerbeheer in Amsterdam rijdt Opel Ampera-e, zij wel.

Foto: Hyundai Ioniq Electric in zijn natuurlijke habitat; aan een laadpaal in den lande. Door @autoblogger op Autojunk


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.