Een Leaf op een trailer
Lijstje! Wie komt het verst?

Het blijft de meest prangende kwestie bij elektrisch rijden. Hoe ver kom je eigenlijk op een volle accu en hoeveel rijbereik heb je nodig? Op de zaterdagavond een lijstje met de auto’s die het verst komen. Een Tesla-feestje hebben we er niet van gemaakt. Dat je met een Tesla het verst komt mag bekend verondersteld worden, maar ook met het andere EV-aanbod kun je even voort. En zoals het eigenlijk altijd gaat in autoland, nieuwer is beter. De accutechnologie gaat met sprongen vooruit en de elektroauto komt langzaam maar zeker tot wasdom.

1. Tesla Model S 100 D
Erkend indrukwekkende specificaties, met een vermogen van 311 kW (423 pk) en een koppel van 660 Nm geen armoedzaaier. Het accupakket heeft een capaciteit van 100 kWh. Dat is genoeg voor rijbereik van 632 km, volgens de NEDC-norm. In de dagelijkse praktijk is dat nog altijd 500 km. De acceleratie van 0-100 gebeurt in 4,4 s als het pedaal wordt gevloerd. De Performance-versie is sneller, maar het dag na dag inzetten van de meer dan bliksemsnelle acceleratie vergt allicht een wat masochistische inslag.

Model S met fiets

2. Opel Ampera-e
Runner-up na een handvol Tesla’s met verschillende batterijgroottes is de Opel Ampera-e. Met 150 kW (204 pk) en een koppel van 360 Nm is ook dit een prima auto om sprintjes mee te trekken. In Amerika al op de markt gebracht als Chevrolet Bolt, in Europa binnenkort verwacht. Noorwegen en Nederland krijgen de primeur. Het accupakket heeft een capaciteit van 60 kWh, het is daarmee gelijk aan wat de instapper van de Tesla Model S had. Rijbereik? 520 km volgens de NEDC-norm, net geen 400 km in de praktijk.

Opel Ampera-e

3. Renault ZOE R90
Nu nog het redelijke alternatief voor wie elektrisch wil rijden. De prijs is niet buitensporig hoog en de actieradius maakt de auto zeer bruikbaar. De ZOE. De batterijen van de R90 & Q90 kun je ook huren, de capaciteit van beide verianten is 40 kWh. Over het vermogen van 65 kW (88 pk) hoeft niemand naar huis te schrijven, met een koppel van 220 Nm is echter niks mis. Daarbij beschikt een elektromotor direct over het volle vermogen. Vlot genoeg, zeker voor gebruik in en om de stad. Op de snelweg valt er ook weinig te klagen, zolang je geen linkerbaanjager bent. Misschien dat er nog een Sport-versie komt. Het rijbereik is volgens de norm 403 km en in de praktijk zo’n 300 km. De R90 laadt met maximaal 22 kW, terwijl de Q90 met de Type 2 aansluiting op maximaal 43 kW kan laden. De Q90 komt circa 20 km minder ver op één lading.

ZOE hé

4. VW e-Golf
Das Auto zeggen de Duitsers, dat klinkt bepaald niet bescheiden. Maargoed, de oude vertrouwde Golf heeft in de elektrovariant mooi wel dit lijstje gehaald. Een auto met een weinig onderscheidend bekend uiterlijk. Het onderscheid met de GTE is beperkt, dezelfde kenmerkende dagrijlichting is aanwezig. Deze verbeterde e-Golf is vanaf dit weekend te bewonderen bij de lokale dealer. Het vermogen is 100 kW (136 pk) en het koppel 290 Nm. Je komt in theorie 300 km ver op één lading, in de praktijk is dat circa 200 km. Het batterijpakket heeft een grootte van 35,8 kWh.

e-Golf

5. Hyundai Ioniq Electric
De nog verse Ioniq Electric komt ook behoorlijk ver, en dat met een enorm goede stroomlijn en een relatief bescheiden accu. De cW-waarde is 0,24, het accupakket meet 30,5 kWh. Dat levert een actieradius op van 280 km, waar in de situatie van alledag ongeveer 200 km van overblijft. Het vermogen is 88 kW (120 pk), met een koppel van 295 Nm. De ideale taxi, ook gezien het ruimteaanbod? Het is hoe dan ook weer eens wat anders dan de Nissan Leaf, die we zo langzamerhand elektroveteraan kunnen noemen.

TCA elektrisch met Ioniq

Headerfoto: @glenn141 op Autojunk


Meer lezen over: , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Afgaande op dit lijstje heeft Opel met de Ampera-E een gouden troef in handen.
Hopelijk zijn ze over een paar jaar tweedehands ook wat te betalen en betrouwbaar.

@Crosscabouter: waarom zijn ze nu niet betrouwbaar dan?

@fijnkonijn: Het zou heel goed kunnen van wel, ik heb simpelweg geen idee hoe de Bolt zich houdt op de langere termijn.
Het lijkt mij een mooie opvolger voor onze eigen auto, omdat ik pionieren op dit gebied ook een leuke uitdaging vind.

En m.b.t. de gouden troef: gezien de prijzen die gevraagd worden i.c.m. de range heeft Opel een mooi aanbod. Hopelijk slaat het aan.

@Crosscabouter: Leaf’s en Tesla’s en Zoe’s hebben zich als zeer betrouwbaar bewezen. Vergeet niet dat de techniek van een pure BEV erg simpel is in vergelijk met een ICE.

Persoonlijk is voor mij de batterijtechnologie het belangrijkste. De rest is tenslotte “normaal auto”. En dan niet alleen vanuit een chemisch perspectief (hoeveel laadcycli een batterij aan kan) maar ook het thermal management etc. en dat is bij Tesla het verst ontwikkeld. Er rijden Roadsters rond uit 2008 met zeer hoge km-standen die nog steeds 90% of meer van de originele capaciteit hebben. Dat doet nog niemand ze na. En niemand weet wat er in een Bolt zit en hoe lang het meegaat.

Kijk deze video maar. Deze Professor is een leidende figuur op het gebied van batterij-ontwikkeling en legt uit hoe het zit met EV batterijen en (tussen neus en lippen door) waarom Tesla met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

Why do Li-ion Batteries die and how to improve the situation.
https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs

“In Amerika al op de markt gebracht als Chevrolet Volt”

Pssst daar heet ie de “Bolt”. De Volt is een andere auto 🙃

@fijnkonijn: dank. Is inmiddels aangepast. Het blijft gemakkelijk verhaspelen, Volt en Bolt.

@stekkerkoning: stekker, kabelhaspel, verhaspelen. I see what you did there 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.