Opel GT X concept
Wat kan er worden verwacht van Opel; wordt er met overtuiging ingezet op elektrisch rijden of niet?

De Opel Corsa krijgt elektrische aandrijving! Dat lijkt een meesterzet te zijn die kan bijdragen aan een rappe elektrificatie van het lagere segment. Een elektrische auto is relatief duur, maar een Corsa zou volledig uit de markt worden geprijsd wanneer de auto (fors) meer dan € 30.000 kost. Hopelijk gebeurt dat niet. Opel-topman Michael Lohscheller belooft in ieder geval dat de prijsstelling aantrekkelijk is en dat deze auto elektrisch rijden bereikbaar maakt voor een groot publiek. Wel is het nog wachten op de specificaties. Dus er kan alleen nog maar worden gegist naar de capaciteit van het accupakket of het motorvermogen, laat staan de prijs. Wel is duidelijk dat de nieuwe, elektrische Corsa vanaf de eerste helft van 2019 kan worden besteld. Dat schiet op. De techniek wordt uiteraard gedeeld binnen het PSA-concern, ook de Citroën DS3 Crossback en Peugeot 208 krijgen naar keuze volledig elektrische aandrijving.

Als de Opel Mokka X wordt vernieuwd, komt er gelijk ook een volledig elektrische uitvoering. Dus ook een crossover – naar verluidt de meest geliefde van alle carrosserievormen – kan met een hedendaagse aandrijflijn worden besteld. Dat geldt in zekere zin ook voor de Opel Grandland X. Die komt er als plugin-hybride met een aandrijflijn die een vermogen levert van 220 kW (300 pk) en zowaar vierwielaandrijving heeft, wat aardig uitzonderlijk begint te worden voor een suv.

Een interessante maar niet onverwachte ontwikkeling is dat ook de Opel Vivaro elektrische aandrijving krijgt en daarmee de concurrentie kan aangaan met bijvoorbeeld de Mercedes eVito en de Nissan e-NV200. Die auto is vanaf 2020 leverbaar. Niet geheel toevallig worden tegen die tijd ook volledig elektrische uitvoeringen van de Citroën Jumpy en Peugeot Expert verwacht.

Beeld: Opel GT X concept


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Waarom moeten alle toekomstige elektrische voertuigen zo een groot vermogen kunnen leveren(100-200Kw), dit vermogen is dan ook constant aanwezig en is niet zoals bij een verbrandingsmotor afhankelijk van het toerental.

Dit zadelt ons op met een zeer hoge verzekeringspremie en een hogere kostprijs van de wagen.
60KW lijkt mij een meer dan behoorlijk vermogen voor een middenklassewagen.

Een elektromotor levert precies zoveel vermogen als dat er wordt gevraagd, en niets meer.
Bij lage snelheden levert een elektromotor dan ook maar heel weinig vermogen, precies zoveel als er nodig is om de (lucht)weerstand en verkiezen in de transmissie te overwinnen.
Gaat het harder dan zal de motor meer vermogen moeten leveren, net als bij een benzine of dieselmotor.
Voordeel van de elektrische auto is natuurlijk het veel hogere rendement.

Vermogen is trouwens weldegelijk afhankelijk van het toerental, vermogen is immers koppel maal toerental. Hoe hoger het toerental, hoe meer vermogen een elektromotor kan leveren.

En waaróm elektrische auto’s tegenwoordig vaak zo veel vermogen hebben ?
Ik denk dat het is omdat de klanten hoogvermogende brandstofmotoren gewend zijn en geen stap terug willen doen.
Verder is het heel eenvoudig om een elektrische auto veel vermogen te geven, een elektromotor is met hetzelfde vermogen veel compacter en lichter dan een brandstofmotor.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.