Eden Méhari gestreept
En ook nog eens stukken leuker dan die nieuwe, die Citroën ook schijnt te leveren.

De legendarische Citroën Méhari heeft een aantal navolgers. De Méga Tjaffer bijvoorbeeld, maar ook de Bolloré Bluesummer. Vooral de eerste is aangenaam rudimentair, de beide auto’s hebben een carrosserie van kunststof. De Tjaffer leunt op de techniek van de Citrën AX. De Bluesummer heeft een elektrische aandrijflijn en is door Citroën omgekat tot e-Méhari. Een Méhari die er nogal plomp uitziet, na te zijn opgeleukt met ontwerpelementen van hedendaagse Citroëns.

Wat nu wanneer het wel een elektrische Méhari moet zijn, maar geen hedendaagse? Dan kan er worden uitgeweken naar de 2CV Méhari Club Cassis. Onder de naam Eden levert dat bedrijf een geëlektrificeerde oer-Méhari. Dat zou wel eens een zeer aangename auto kunnen zijn. Want hoewel er weinig mis is met het motorgeluid van de tweecilinder boxermotor, is de vrijwel volledige stilte van een elektrische aandrijflijn juist in een open auto erg aangenaam. In een lichtgewicht auto als de Méhari, waar geen enorme afstanden mee worden afgelegd, kan genoegen worden genomen met bescheiden specificaties. Dat is voor de elektrische variant niet anders. De elektromotor levert een vermogen van 15 kW (20 pk). Het accupakket heeft een capaciteit van 8 kWh, uiterst bescheiden maar voldoende om een afstand van een kilometer of tachtig te kunnen afleggen. De maximumsnelheid ligt op 80 km/u. Opladen kan via een normaal stopcontact en neemt 3,5 uur in beslag. Overigens is de vierversnellingsbak behouden gebleven, er moet nog altijd worden geschakeld.

De Eden is verkrijgbaar vanaf € 24.900. Niet goedkoop. Maar de eerste de beste gebruikte Méhari is dat ook allerminst. De keuze voor benzine of elektrisch lijkt dus vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Eden Méhari dashboard

Eden Mehari combo


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.