Citroen C1
Metaalverwerker Alcoa en batterijontwikkelaar Phinergy sloegen de handen ineen om een Citroën C1 te voorzien van een aluminium-lucht accu, die de actieradius verlengt met ongeveer 1.600 kilometer.

“Autofabrikanten willen technologieën die ervoor zorgen dat EV’s afstanden kunnen afleggen vergelijkbaar met auto’s op benzine. De aluminium-lucht batterij heeft het potentieel om deze uitdaging te vervullen met een volledig te recyclen materiaal en zonder CO2-uitstoot”, aldus Martin Briere, CEO van Alcoa Canada.

De doorbraak van elektrisch rijden wordt vertraagd door de beperkte actieradius die gewone accu’s kunnen leveren, wat leidt tot ‘range anxiety’. Een accu die het 1.600 kilometer volhoudt, zal in ieder geval dit obstakel wegnemen. De aluminium-lucht variant van Alcoa en Phinergy gebruikt lucht en water om de energie opgeslagen in het aluminium te benutten. Eén van de 50 aluminium platen in de batterij kan een auto al ruim 30 kilometer van stroom voorzien. In combinatie met een lithium-ion accu kan de auto zo’n 1.600 kilometer verder komen.

De technologie heeft niet alleen een grotere energiedichtheid waarmee verder kan worden gereden, de aanschafprijs en het onderhoud van een auto met deze accu zal vergelijkbaar moeten zijn met een brandstofauto. Wat let ons dan nog om elektrisch te rijden?

Bekijk het promofilmpje HIER op Autojunk.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat klinkt goed! En.. it’s got electrolytes! (Idiocracy)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.