Iridium E-Mobil
Geruisloos en uitstootvrij van camping naar camping toeren. Dat kan met de Iridium E-Mobil.

Het gaat om een gevestigde bouwer van kampeerwagens die het niet bij droombeelden laat, maar daadwerkelijk een elektrische camper in productie neemt. De Iridium E-Mobil heeft het chassis van een Fiat Ducato als basis. Of van een Peugeot Boxer of Citroën Jumper, dus één van de andere bussen die uit dezelfde fabriek komt.

Om te zien is de Iridium E-Mobil een camper als alle andere, maar deze zal niet aan de dieselpomp worden aangetroffen. De elektromotor is goed voor een vermogen van 140 kW (191 pk) en een koppel van liefst 720 Nm. Afhankelijk van de manier van vakantie vieren hoeft het rijbereik niet buitensporig hoog te zijn. Weinig rijden en rustig rondkijken kan een erg ontspannende uitwerking hebben. Toch is het goed om te weten dat de E-Mobil een accupakket heeft met een capaciteit van 106 kWh. In ideale omstandigheden valt daarmee 300 kilometer af te leggen, een verbruik van 30 kWh/100 km is gevoelsmatig ook wel het minimum voor dit bepaald niet aerodynamische voertuigtype. Snelladen gaat ook, op maximaal 100 kW. Het opladen op de camping is een haast gedachteloze handeling. Een paar dagen stilstand en een leeg accupakket zit weer helemaal vol. Allicht wil de campingbaas daarvoor wel een paar extra muntjes toegeschoven krijgen.

Dit alles heeft een prijs. In Duitsland kost de Iridium E-Mobil € 169.000. Per jaar zouden er ongeveer dertig exemplaren kunnen worden gebouwd.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.