Zijkant van de Sono Sion
Het aanbod aan elektrische auto’s zal in 2020 zienderogen groeien. Over het woord betaalbaar kan worden gediscussieerd.

We gaan uit van een maximumprijs van € 40.000. Een bedrag dat de meesten privé niet zullen stukslaan op een auto, maar in het zakelijke landschap kijkt men van een dergelijke cataloguswaarde niet op of om. Wat voor auto’s zijn in 2020 nieuw op de markt en welke daarvan zijn écht interessant? Een onbevooroordeelde rangschikking, alfabetisch op automerk. Een stortvloed aan technische details is achterwege gelaten, wel wordt consequent het rijbereik volgens de WLTP-norm genoemd en de beschikbare accucapaciteit.

Honda e
Een van de eerste volledig elektrische Honda’s. Met aanlokkelijke vormgeving, de vroegste auto’s van het merk in herinnering roepend maar niet té retro. Volgens de WLTP-norm is het rijbereik een vrij beperkte 220 kilometer, met een bruikbare capaciteit van 32 kWh is het accupakket niet overdadig groot. Uiterst modieus is in het interieur, een groot en langgerekt scherm te vinden. Het beeld van de buitenspiegels wordt digitaal weergegeven. De vanafprijs bedraagt € 34.500.

Honda e

Mazda MX-30
Tegenwoordig blijkt ook een Mazda MX elektrisch te kunnen zijn. De Mazda MX-30 is recentelijk onthuld. Een crossover, met tegengesteld openende achterportieren. Als dat geen verkoopsucces wordt? Standaard behoorlijk royaal uitgerust. Jammer genoeg ook hier een vrij klein accupakket, te weten 32 kWh. Een rijbereik van 200 kilometer maakt de auto voor sommigen ongeschikt, maar gelukkig is niet iedereen een kilometervreter. Snelladen kan met 50 kW. De vanafprijs is € 33.990.

Mazda MX-30

MG ZS EV
Een koopje, deze crossover. Bovendien moet de MG ZS EV er nog dit jaar zijn, gekentekend en wel. MG heeft weinig van doen met het Britse sportwagenmerk van weleer, het Chinese SAIC heeft tegenwoordig het merkrecht in handen. De auto heeft een bruikbare accucapaciteit van 45 kWh. Snelladen kan met 60 kW. Het is nog even afwachten wat het wordt qua bouw- en afwerkingskwaliteit. De prijs bedraagt € 29.900 – haast bespottelijk laag.

MG ZS EV

Mini Cooper SE
Ook Mini gaat overstag. Er is een geëlektrificeerde, klassieke en loeidure Mini, maar ook de huidige Mini komt er spoedig als ev. Een uiterst effectief recept is gevolgd, de aandrijflijn is bekend uit de BMW i3. Hoewel de Mini wat zwaarder is dan voorgenoemde, is het prestatieniveau heel behoorlijk en kan het rijgedrag vermakelijk worden genoemd. Niet voor niets is dit een Cooper, wel een met een vrij klein accupakket. Er wordt een rijbereik van 232 km in het vooruitzicht gesteld, bij een bruikbare accucapaciteit van 29 kWh. Uiteraard is snelladen mogelijk, een voordeel is dat er met maximaal 11 kW wordt geladen bij een publiek laadpunt. Een Mini die zijn naam echt waardig is wordt later dan 2020 verwacht; ouderwets klein en met elektrische aandrijving. De Mini Cooper SE wordt aangeboden voor € 34.900, traditiegetrouw is het bij het merk een koud kunstje om met behulp van de optielijsten de prijs op te voeren tot een duizelingwekkend niveau.

Mini Cooper SE

Opel Corsa-e
Als dit geen succes wordt op de zakelijke markt, dan weten we het ook niet meer. De volledig elektrische uitvoering van de Opel Corsa komt eraan. Deze B-segmenter lijkt alles in zich te hebben. Sowieso is het ruimteaanbod, comfort en uitrustingsniveau in orde, zoals voor deze klasse al enige jaren geldt. De bruikbare accucapaciteit is met 48 kWh gerieflijk te noemen, het rijbereik is dienovereenkomstig hoog. De Corsa-e komt 330 kilometer ver. Buitendienstmedewerkers uitgezonderd, zal niemand veroordeeld zijn tot frequent snelladerbezoek langs de snelweg. Snelladen gaat trouwens met maximaal 100 kW en bij een publiek laadpunt kan 11 kW worden gehaald. De vanafprijs is een uiterst scherpe € 30.999. Nu maar hopen dat men de productie gewoon op orde heeft en de auto in behoorlijke aantallen geleverd wordt.

Opel Corsa-e

Peugeot e-208
Zowel Opel als Peugeot maakt tegenwoordig deel uit van PSA. De Peugeot e-208 en Opel Corsa-e delen de aandrijflijn en aardig wat andere techniek, de wervelend vormgegeven DS 3 Crossback E-Intense is eveneens verwant aan voorgenoemd duo. Of het een Opel of Peugeot moet worden, lijkt deze dagen vooral te berusten op persoonlijke voorkeuren. Objectief worden de verschillen alsmaar kleiner. De Peugeot e-208 staat in de prijslijsten voor een bedrag van € 36.250. Er wordt ook een GT verwacht.

Peugeot e-208

Renault ZOE
Al jarenlang een vaste waarde. Een sympathieke auto, de Renault ZOE. Het is een auto die dienstbaar is, om de betaalbaarheid niet te vergeten. Dat de nieuwe eruit ziet als de oude, neemt niet weg dat de ev ingrijpend is vernieuwd. Voor snelladen wordt bijvoorbeeld niet langer gebruik gemaakt van de type 2-aansluiting, maar van een CCS-aansluiting, conform de huidige norm. De eerste nieuwe ZOE’s worden al her en der in den lande aangeboden, maar het volgende jaar zullen de verkopen verder aanwassen. Het accupakket heeft een bruikbare capaciteit van 52 kWh. Wordt er een geschikte laadpaal gevonden, dan kan met 22 kW worden opgeladen. Het betekent dat een ZOE overal en nergens snel kan worden bijgeladen. Het rijbereik bedraagt 395 kilometer. Het meest wezenlijke nadeel is het vrij geringe motorvermogen, de instapper levert 80 kW (109 pk) en 225 Nm en dat is minder dan de concurrentie. Echte armoe is het niet, want met dank aan het instantvermogen dat een ev biedt zal de ZOE nog altijd vlot aanvoelen. Met koopbatterij bedraagt de prijs € 33.590. Accuhuur is ook mogelijk, dan ligt de prijs uiteraard op een lager niveau.

Renault ZOE

Sono Sion
Een monospace die bestaat bij de gratie van doelmatigheid. Altijd uitgevoerd in het zwart en standaard voorzien van zonnecellen. De Sono Sion is een zonnewagen voor alledag. Een laadkabel is dus geen absolute noodzaak voor het opladen, maar zorgt er wel degelijk voor dat het accupakket sneller vol zit. Met zonne-energie kan er dagelijks, in gunstige omstandigheden ongeveer 34 kilometer aan rijbereik worden gewonnen. Het accupakket heeft een capaciteit van 35 kWh. Aardig uniek is dat deze ev aan de buitenzijde een standaard (schuko-)stopcontact heeft en een type 2-aansluiting waar andere auto’s gebruik van kunnen maken om bij te laden. De aanvankelijke belofte om de Sion aan te bieden voor € 20.000 kan niet worden waargemaakt, de vraagprijs komt naar verwachting rond de € 25.000 te liggen. Ook dat is met de beste wil van de wereld niet duur te noemen.

Sono Sion

VW ID.3
De langverwachte elektrische Volkswagen, die tegelijk de Kever en de Golf van het heden is. Er wordt op een enorm verkoopsucces gerekend. Zowel in naam als vormgeving doet de auto wat denken aan de BMW i3. Ook de VW heeft bijvoorbeeld achterwielaandrijving. Het interieur maakt een nogal rudimentaire indruk, alsof het een resultaat vaneen bezuinigingsopgave is. Er zullen drie verschillende accupakketten beschikbaar zijn, met een capaciteit van respectievelijk 45 kWh (330 km actieradius), 58 kWh (420 km actieradius) en 77 kWh (550 kilometer actieradius). Gestart wordt met het leveren van een Launch Edition, met het mid range accupakket en een vanafprijs van minder dan € 40.000. De basisversie, met het kleinste accupakket, moet minder dan € 30.000 gaan kosten. Maar die instapper is er voorlopig nog niet.

VW ID.3


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.