Vijftig modellen en 277 uitvoeringen zullen vanaf 1 januari 2014 in een andere bijtellingscategorie vallen. Het aantal auto’s met de populaire 14% wordt zelfs gehalveerd.

Per 1 januari 2014 wijzigen voor de derde keer de CO2 normen voor de bijtelling. Dit betekent dat als u vanaf 1 januari 2014 een auto kiest, u in een hogere bijtellingscategorie kan vallen dan een collega met dezelfde auto uit 2013.

De bijtellingscategorie wordt bepaald op het moment van registratie. Auto’s met een lage CO2 uitstoot krijgen een korting op de bijtelling en hebben daarom een lagere bijtellingscategorie (20%, 14% of 0%). Deze lage bijtellingscategorie is vervolgens 5 jaar geldig. Het geven van korting op de bijtelling is heel erg effectief gebleken. Veel berijders maken gebruik van deze regeling. Echter, stap voor stap wordt deze regeling scherper gesteld.

Per 1 januari 2014 zijn er voor berijders die een lage bijtelling willen 52 modellen minder waarop de keuze kan vallen. Onderstaand treft u een lijst aan met auto’s die in een andere categorie gaan vallen. In de populaire 14% categorie wordt de keuze bijna gehalveerd. Er zijn 37 modellen minder te kiezen en er blijven er maar 43 over. Deze 43 zijn overwegend kleine auto’s die niet geschikt zijn voor veelvuldig zakelijk gebruik.

Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) vindt dat de aanscherping van de CO2 normen te vaak en met te grote stappen gebeurt. Een gemiddelde berijder zoekt één keer in de vier jaar een andere auto uit. Op dit moment worden de normen voor de derde keer binnen twee jaar aangescherpt, terwijl veel berijders nog geen mogelijkheid hebben gehad om te switchen naar een zuinige auto.

VAVDZ stelt dat het korting geven op de bijtelling een zeer effectieve overheidsmaatregel is geweest om CO2 uitstoot te verminderen. Dit wordt bevestigd door de verkoopcijfers. Voor VAVDZ is het onlogisch om deze succesvolle maatregel zo zwaar te beperken. CO2 is in tijden van een economische crisis kennelijk ineens een stuk minder belangrijk…

bijtelling veranderingen

Van 14% naar 20% bijtelling

Alfa Romeo MiTo
Citroën C3
Citroën DS3
Citroën DS5
Fiat 500
Fiat 500C
Ford Fiesta
Ford Focus
Kia Picanto
Mitsubishi Space Star
Nissan Micra
Nissan Note
Opel Corsa
Peugeot 208
Peugeot 3008
Peugeot 508
Porsche Panamera
Renault Mégane
Renault Mégane Coupé
Renault Mégane Estate
Seat Ibiza
Seat Ibiza SC
Seat Ibiza ST
Seat Leon
Seat Leon SC
Skoda Fabia
Skoda Fabia Combi
Skoda Octavia
Suzuki Alto
Toyota Prius Wagon
Volkswagen Jetta
Volkswagen Polo
Volvo V40

Van 20% naar 25% bijtelling

Alfa Romeo Giulietta
Audi A4
BMW 3-Serie Touring
Chevrolet Aveo 4drs
Chevrolet Trax
Dacia Sandero
Ford Grand C-MAX
Ford Mondeo
Ford Mondeo Stationwagon
Kia Optima
Mercedes-Benz Citan Combi
Opel Adam
Peugeot 308 SW
Renault Laguna Estate
Volkswagen Passat Variant


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Porsche en Renault doorgestreept?

@baasbas: Door een aantal kleine aanpassingen stoot de megane nu 88 ipv 90gram co2 uit.
De V40 zal daardoor volgend jaar waarschijnlijk weer minder verkopen dan de magane verwacht ik.

@melkkoe: Ik wist dat de Mégane naar 88 was gegaan met de laatste update. Maar die update is alleen voor 2013 relevant toch? Voor 2013 was de grens 88 gram. Voor 2014 wordt deze 85 gram dacht ik gezien te hebben. Dat betekent dat ook de Mégane (en de Focus, ook 88) naar de 20% gaan?

@baasbas: De bovengrens voor 14% bijtelling lag in 2012 bij 95 gram CO2 per kilometer. In 2014 wordt deze verlaagd naar 88 gram. De Mégane heeft dus geluk gehad.

@maru: Kan je je bron vermelden? Want ik vind andere waardes. Ja in 2012 lag de grens bij 95 gram. Maar vanaf 1 januari dit jaar ligt de grens bij 88 gram. En in 2014 gaat dat 85 gram worden. Althans, dat staat hier:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/afwijkende_regels/lagere_bijtelling_voor_milieuvriendelijke_autos/eerste_kenteken_afgegeven_in_2014

De Mégane staat dus voor zover ik weet terecht in het rijtje hierboven. Daarom mijn vraag waarom die doorgestreept staat. En daarbij dan de vraag waarom de Focus er niet ook bij staat. Die zit ook op 88 gram.

Voor zover ik dus zie wordt dan de Auris Touring hybrid de nieuwe topper. Een station in normaal formaat en toch 14%. Tenzij je van je werkgever verplicht bent om diesel te rijden,…
Of zie ik een andere potentiële lease-klapper over het hoofd?

@baasbas: Sorry, ik bedoelde uiteraard 2013 en keek hierbij naar de benzine-auto’s. Soms heb ik ze niet helemaal meer op een rijtje. 😉 Vandaar nog even voor de duidelijkheid:

2013 diesel 14%: 51 – 88
2013 benzine 14%: 51 – 95
2014 diesel 14%: 51 – 85
2014 benzine 14%: 51 – 88

De Mégane dCi heeft een minimum uitstoot van 88 gram en valt inderdaad een categorie hoger. Ik haal de streep weg en zal de Ford Focus toevoegen.

De Porsche Panamera S E-Hybrid blijft met 71 g/km wel in de 14% bijtellingscategorie.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.