Recentelijk gaven we al een overzicht van benzineauto’s die van 14 naar 20 procent bijtelling gaan. Nu kijken we naar de verschuivingen in dieselland. In een overzicht wordt weergegeven welke zelfontbranders per 1 januari 2013 geen recht meer hebben op het één na laagste bijtellingstarief.

Vijf jaar geldig
De bijtellingscategorie wordt bepaald op het moment van registratie. Auto’s met een lage CO2 uitstoot krijgen een korting op de bijtelling en hebben daarom een lagere bijtellingscategorie (20%, 14% of 0%). Deze lage bijtellingscategorie is vervolgens 5 jaar geldig. Het geven van korting op de bijtelling is heel erg effectief gebleken. Veel berijders maken gebruik van deze regeling. Echter stap voor stap wordt deze regeling scherper gesteld.

De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) stelt dat het korting geven op de bijtelling de beste overheidsmaatregel is geweest om de CO2-uitstoot te verminderen. Dit wordt bevestigd in het door de overheid gehouden onderzoek van Ecorys. Voor VAVDZ is het onlogisch om deze succesvolle maatregel zo snel te beperken. Dit terwijl de kosten voor deze maatregel vele malen minder zijn dan andere maatregelen zoals het niet berekenen van BPM of MRB.

88 gram
Hieronder de modellenlijst van VAVDZ waarop de diesel staan die wegens het aanscherpen van de CO2-norm (maximaal 88 gram) naar het 20-procentstarief verhuizen. Ze zijn echter al ingehaald door de realiteit, want Alfa Romeo heeft de uitstoot van de MiTo 1.3 JTDm al omlaag gebracht naar 88 gram. Dit model behoudt dus gewoon 14% bijtelling en hoort al niet meer op de lijst.

Een overzicht van de benzineauto’s die 14% bijtelling verliezen staat HIER.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.