Per 1 januari 2013 wijzigen voor de tweede keer in korte tijd de CO2-normen voor de bijtelling. Dit betekent dat als je vanaf 1 januari 2013 een auto kiest, je in een hogere bijtellingscategorie kan vallen dan een collega met dezelfde auto uit 2012. Dit keer gaat het om meer dan honderd modellen en 632 uitvoeringen. Deze auto’s wijzigen naar een duurdere bijtellingscategorie.

Vijf jaar geldig
De bijtellingscategorie wordt bepaald op het moment van registratie. Auto’s met een lage CO2 uitstoot krijgen een korting op de bijtelling en hebben daarom een lagere bijtellingscategorie (20%, 14% of 0%). Deze lage bijtellingscategorie is vervolgens 5 jaar geldig. Het geven van korting op de bijtelling is erg effectief gebleken. Veel berijders maken gebruik van deze regeling. Echter stap voor stap wordt deze regeling scherper gesteld.

‘Te veel gerommel met CO2-normen’
Per 1 januari 2013 zijn er voor berijders die een lage bijtelling willen 111 modellen minder waarop de keuze kan vallen. In de bijlage treft u een lijst aan met auto’s die dit betreft. De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) vindt dat de aanscherping van de CO2-normen te vaak en met te grote stappen gebeurt. Een gemiddelde berijder zoekt één keer in de vier jaar een andere auto uit. Op dit moment worden de normen voor de tweede keer binnen een halfjaar aangescherpt, terwijl veel berijders nog geen mogelijkheid hebben gehad om te switchen naar een zuinige auto.

VAVDZ stelt dat het korting geven op de bijtelling de beste overheidsmaatregel is geweest om CO2 uitstoot te verminderen. Dit wordt bevestigd in het door de overheid gehouden onderzoek van Ecorys. Voor VAVDZ is het onlogisch om deze succesvolle maatregel zo snel te beperken. Dit terwijl de kosten voor deze maatregel vele malen minder zijn dan andere maatregelen zoals het niet berekenen van BPM of MRB. CO2 is in tijden van een economische crisis kennelijk ineens een stuk minder belangrijk, zo besluit de VAVDZ.

Om overzichtelijk te maken welke auto’s van het 14-procentstarief naar de klasse met 20 procent verhuizen, heeft de VAVDZ al deze modellen onder elkaar gezet. Hieronder staan de benzineauto’s. Van sommige modellen zijn er dus uitvoeringen die wél 14% bijtelling behouden, zoals de up EcoFuel.

Deze auto's gaan van 14 naar 20 procent bijtelling [benzine]
Deze auto's gaan van 14 naar 20 procent bijtelling [benzine]
Deze auto's gaan van 14 naar 20 procent bijtelling [benzine]

UPDATE: Kia levert de Picanto standaard met het EcoDynamics pakket waardoor hij ook in 2013 een bijtelling van 14% heeft.

UPDATE: Een lijst met diesels die van 14 naar 20 procent gaan staat hier.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.