Snelladen
Belangrijk nieuws op het gebied van elektrische mobiliteit in Europa.

Ford Motor, de Volkswagen Groep, de BMW Groep en Daimler bundelen hun krachten en hebben een plan om een snellaadnetwerk te bewerkstelligen langs snelwegen in Europa. De autofabrikanten doen op deze manier een eigen bedrage om de elektrische infrastructuur te verbeteren en de markt van de elektrische auto aantrekkelijker te maken.

Een oplaadstation moet net zo gewoon gaan worden als een tankstation. Het doel van de samenwerking is om zo’n 400 snellaadstations te realiseren in Europa, zo hebben ze vandaag bekendgemaakt. Tegen 2020 moeten elektrische rijders toegang hebben tot duizenden laadstations, aldus de samenwerkende partijen. De stations leunen op Combined Charging System (CCS) technologie en DC snelladen tot 350 kW.

Volgend jaar begint de bouw van het eerste snellaadstation. De betrokken autofabrikanten zijn ieder bezig met een elektrificatie van het gamma. Ford pompte onlangs miljarden in groene ontwikkelingen, Volkswagen opende in Parijs het elektrische offensief met het I.D Concept en Mercedes met de Generation EQ. BMW heeft het groene i en iPerformance label.

UPDATE: het nieuwe netwerk heet IONITY.


Meer lezen over: , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Klinkt goed

Waarom de keuze om Opel uit te sluiten?

Tuurlijk, 0.0% van het elektrospul van opel komt uit russelsheim, maar die koreaanse meuk moet toch ook wel compatibel zijn met Westers snelladen?

@martinus: Blijkbaar wilt GM dan niet meedoen, zullen daar vast hun redenen voor hebben.
Wellicht heeft het iets te maken met de Amerikaanse verkiezingen. Overzeese samenwerkingen kunnen anders eruit gaan zien als Trump zijn economische plannen presenteert.
Maar dit is puur suggestief.

@granlusso: Als Tinus weer over Opel begint, moet je gewoon niet reageren. Gaat toch nergens over.

@martinus: waar lees jij dat Opel is uitgesloten?

@schreute01:
Alle Duitse producenten doen mee, zelfs Ford.
Alleen Opel niet.

Goede ontwikkeling om elektrisch rijden ‘bereikbaarder’ te maken

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Mooie stap om het elektrisch rijden echt laagdrempelig te maken,

Als de grote Duitsers er zich mee gaan moeien zal het wel vanaf nu soepeler beginnen lopen met het elektrisch rijden. Er moet vanuit Europa nog een antwoord komen op Tesla en die hebben we nog niet.

Verder wel een goede ontwikkeling, maar jammer dat er niet meer merken bij betrokken zijn, zoals bijvoorbeeld inderdaad Opel.

Een auto zoals een Tesla bouwen kan iedereen maar door het supercharger netwerk heeft Tesla een flinke voorsprong op die fabrikanten, goed dat die dat nu ook inzien.

@mashell: tesla heeft de handicap dat er zeer beperkte middelen zijn als je dat vergelijkt met de grote jongens die hier aan meedoen. Een paar miljard hier en daar is zo bij elkaar als ze echt willen. Een snellaadnetwerk kan dus ook relatief snel gaan.

Want het supercharger netwerk van Tesla mogen we niet gebruiken?

@dutchdriftking: als het goed is wel. Tesla wil immers de wereld redden dus moeten ze zo veel mogelijk mensen gebruik laten maken van al hun middelen. Tegen zo laag mogelijke kosten natuurlijk.

Of tesla is gewoon een op winst belust bedrijf net zoals alle anderen en gebruikt het snellaadnetwerk in hun voordeel om meer auto’s te verkopen. Dat kan ook natuurlijk.

@lekbak: of Tesla moet winst maken om te kunnen bestaan. Dat kan natuurlijk ook.

Basic economics…

@fijnkonijn: dat zeg ik, gewoon een ordinair commercieel bedrijf…

@lekbak: lekbak weer met z’n negativiteit 🙂 Tesla wilde vanaf het begin al samenwerken maar alle ICE merken zagen dat niet zitten (na dieselschandalen natuurlijk wel). Dus hebben ze het zelf maar gedaan.

@stfu: geen woord aan wat ik net heb geschreven is onjuist. Tesla is een commercieel bedrijf wat gewoon inkomsten moet genereren. Gebruik maken van het laadnetwerk zal dus geld moeten kosten als je geen tesla rijdt. Meneer Musk doet het alleen wat slimmer dan de gevestigde orde. Als ze gaan overleven komt dat door de accu’s en het laadnetwerk, en niet door auto’s die iedereen kan bouwen. En dat begint de rest ook te beseffen dus proberen ze daar iets aan te doen.

@dutchdriftking: ja hoor, iedereen mag het gebruiken. De patenten zijn vrij. Men moet alleen mee-investeren in de juiste verhouding tot de participatie.

Laten ze die laadstation dingen kopen langs de snelweg. Ik zie er nooit iemand.
Bouw er een Starbucks omheen en een Apple store en het wordt er ook nog een beetje druk..

In Nederland doet fastned dit al

Het klinkt als een nobel streven, maar hoe gaat het er in de praktijk uit zien? Gaan ze naast elk FastNed station een ‘FoVoBmDa’ station zetten? Misschien wel goed voor de concurrentie, maar volgens mij kunnen ze hun geld beter investeren in de ontwikkeling van de elektrische auto’s en een beetje investeren in FastNed.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.