BMW i3 aan de snellader en i8 aan de reguliere lader
Door al bestaande verdeelkasten om te bouwen, zodat ze ook geschikt zijn voor het opladen van elektrische auto’s.

Dat zijn twee vliegen in een klap. De verdeelkasten staan er voor het telefoonnetwerk, maar worden omgebouwd om dubbel gebruik als laadpunt mogelijk te maken. Een slimme zet die het aantal laadmogelijkheden voor elektrische auto’s en plugin-hybrides fors vergroot. Het doet ook wat denken aan het ombouwen van lantaarnpalen, om elektrische auto’s te kunnen opladen.

Het grote voordeel van de verdeelkasten van Deutsche Telekom is zowel dat er veel van zijn en dat er een vrij hoog vermogen beschikbaar is om op te laden. Er komen in totaal 12.000 laadpunten van Deutsche Telekom, bij 500 daarvan wordt opladen met 100 kW mogelijk. Een waarde waar nog niet veel snelladers aan komen. De rest biedt een vermogen van maximaal 22 kW. De eerste laadpunten worden deze zomer in gebruik genomen. Tegen 2020 moet het ombouwen gedaan zijn. Beeld van de laadpunten ontbreekt vooralsnog. Het is onduidelijk of er pal naast de verdeelkast geparkeerd gaat worden of dat het laadpunt op een beperkte afstand geplaatst gaat worden en het trekken van bekabeling onvermijdelijk is.

Momenteel heeft Duitsland overigens ongeveer 11.000 laadpunten. Dat aantal neemt rap toe. Langs de snelweg worden er bijvoorbeeld veel snelladers geplaatst. (Via: automobilwoche.de)

Foto: BMW i3 aan de snellader en i8 aan de reguliere lader door @jghans op Autojunk


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.