Detroit Electric SP:01
Beetje bij beetje krijgt de Detroit Electric SP:01 vorm, zo staat nu eindelijk vast hoe de auto er precies uit komt te zien. Klaar voor productie is de elektrische sportwagen nog niet.

Begin 2013 kregen we voor het eerst de Detroit Electric SP:01 te zien, het eerste resultaat van de herleving van wat vroeg in de twintigste eeuw de populairste fabrikant van elektrische auto’s was. Net als de Tesla Roadster heeft deze SP:01 de Lotus Elise als basis. Hoewel de SP:01 in eerste instantie al in de zomer van 2013 in productie zou gaan, zijn er waarschijnlijk de nodige kinken in de kabel gekomen.

Zo af en toe gooit het merk er een persbericht uit om aan te geven dat ze nog bestaan en nog werken aan de SP:01. Eind 2014 kregen we een aantal tekeningen te zien met de mededeling dat dit het definitieve design zou zijn, nu kunnen we je foto’s laten zien van de definitieve SP:01. Klaar voor productie is de auto nog niet, er moet nog uitgebreid mee getest worden aldus de kleine fabrikant.

Dankzij een 210 kW-sterke elektromotor moet de SP:01 in staat zijn een voor EV’s indrukwekkende topsnelheid van 249 km/u te halen, de sprint van 0-100 km/u moet in 3,9 seconden geklaard zijn. Hoe groot de accu’s zijn en wat de actieradius wordt van het productiemodel, is nog niet bekend.

Detroit Electric SP01


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik dacht dat alleen aziaten zo inspiratieloos en onbeschoft genoeg zijn om alles te kopieren, maar die knakkers van Detroit Electric kennen dus ook geen schaamte…

Zoveelste “me-too” company…

@fijnkonijn: Mwaoh, mee-too company? Je moet toch ergens beginnen? En een goeie auto neerzetten is niet makkelijk. Daarom wordt gebruik gemaakt van een bestaand model – in licentie, geen kopie – om de boel op gang te trekken. Het heeft gewerkt voor Tesla, en kijk waar die nu staan. Detroit Electric hoopt hetzelfde te kunnen doen…

@Esprit_de_Flandre: je hebt in principe gelijk maar wat ik bedoel is dat ze schaamteloos een Tesla Roadster namaken, net zoals sommige chinesen schaamteloos auto als een BMW X5 namaken. Dat wil er bij mij gewoon niet in.

@fijnkonijn: Niet akkoord. De rechten voor de Elise zijn in handen van Lotus, en Lotus heeft geen schroom om z’n producten aan anderen aan te bieden. De Elise vormde ook al de basis voor de Opel Speedster, en als je zin en genoeg geld hebt, zal Lotus ook aan jou een licentie geven om het ding te maken. Onvermijdelijk zal FineRabbit Roadster dan ook lijken op de Tesla…

Er is ook niet zoveel keuze om een model over te nemen en zelf te produceren. De Elise staat al lang op punt, en er kan dus met weinig problemen een goed product afgeleverd worden. Ter vergelijking, een Artega GT zou waarschijnlijk ook doenbaar zijn om een licentie op te bemachtigen – van Spyker, die er de B6 Venator van maakte – maar op gebied van productie heeft dat ding zich nog niet bewezen. En ik kan niet zo direct een ander merk bedenken waar je even een modelletje kan versieren.

Chinese klonen hebben daarentegen helemaal niets met het oorspronkelijke product te maken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.