Deelauto's in Parijs
Is dat nieuws? Zeer zeker. Er worden aardig wat deelauto’s ingezet, die menigeen zal kennen uit Parijs.

Sharing is caring. De deelauto neemt wereldwijd in populariteit toe. Dat is logisch verklaarbaar. Voor de gemiddelde stadsbewoner is een eigen auto een onding dat maar nauwelijks gebruikt wordt en bovendien een fortuin aan parkeergeld kost. Alternatieven vallen dus in de smaak. In Parijs is dat Autolib, in Singapore komen er deelauto’s van BlueSG.

De overeenkomst is de auto die wordt ingezet. Dat is in beide gevallen een BlueCar. Die komt van de Franse Bolloré Group, tevens bekend van de reïncarnatie van de Citroën Méhari. Binnen het bedrijf is de tak BlueSG verantwoordelijk voor deelautodiensten, waarvoor wereldwijd BlueCars worden ingezet. In Frankrijk staan er deelauto’s in Parijs, Bordeaux en Lyon. In de Verenigde Staten zijn er BlueCars te vinden in Indianapolis en Los Angeles. Ook Turijn (Italie), de plaats waar Fiat ooit van start ging, kent een deelautodienst.

Nu blijkt dat BlueSG ook actief wordt in Singapore. Naar verluidt een van de duurste steden om een eigen auto te bezitten. Inmiddels rijden er in die stad 80 auto’s rond en zijn er 32 laadvoorzieningen beschikbaar. Tegen 2020 moeten er 1.000 Bluecars beschikbaar zijn, het aantal publieke laadpunten moet dan zijn toegenomen tot 2.000.

De BlueCar is een vierpersoons auto en is vooral geschikt voor de stad, met een vermogen van 35 kW (48 pk) en een piekvermogen van 50 kW (68 pk). Dat zijn bescheiden waarden. Toch moet de auto een topsnelheid van 120 km/u kunnen bereiken. Het batterijpakket meet 30 kWh. De auto komt binnenstedelijk 250 km ver, buitnestedelijk wordt het rijbereik op 150 km geraamd. (Via: reuters.com)

Beeld: deelauto’s in Parijs


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.