brandstofmeter Honda Civic
Wie haalt er de meeste kilometers uit één liter brandstof?

In 2000 hield de O.S.C. (Overkoepelende Stichting Chauffeursactiviteiten) voor de eerste keer de competitie “De Zuinigste Chauffeur van Nederland”. Als we nu terugkijken was het behoorlijk behelpen, want om het verbruik te bepalen was het nodig om na iedere rit de tank tot de nok te vullen. Ook werd met krijt de positie bij de pomp afgetekend, want stond de auto een beetje schuin, dan scheelde dat liters. Tegenwoordig gaat alles elektronisch en er komt geen pomp meer aan te pas.

Ieder jaar worden er een aantal voorrondes gehouden en de winnaars treffen elkaar bij de finale in het najaar. Daar wordt dan gestreden tot het allerlaatste druppeltje, door zeer gemotiveerde en kundige chauffeurs, met het beste materiaal denkbaar. Dit jaar op een prachtige locatie en wel op uitnodiging van een instantie die zelf druk doende is het milieu te sparen.

Om de luchtkwaliteit te verbeteren richt de gemeente Rotterdam zich op nul-uitstoot van het vrachtverkeer in het centrum in 2020. Deze ambitie ‘Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek’ is samen met het bedrijfsleven en TNO opgesteld.

Juist vanwege het grote aandeel transport over de weg heeft de gemeente Rotterdam gedacht O.S.C. uit te nodigen de finale dit jaar in Rotterdam te houden. Op 29 november is het zo ver en zal de Waalhaven gebruikt gaan worden als start en finish van de zuinigheidsritten. Op die dag geeft de gemeente Rotterdam ook het startschot voor een lokale chauffeurswedstrijd. Deze lokale wedstrijd vindt in 2015 plaats. Het is onderdeel van een project om transportmanagers en –chauffeurs zo zuinig en efficiënt mogelijk goederen te laten vervoeren.

De strijd op 29 november gaat tussen 8 chauffeurs. Zij zullen allemaal met dezelfde auto een parcours afleggen. In totaal zijn er 3 routes waarvan een ’n typische distributieroute. Een route gaat vooral over 4-baans wegen en op een route moeten een aantal manoeuvreeroefeningen gedaan worden. Ten slotte is er een parcours wat afgelegd moet worden met een elektrisch voertuig.

Uiteraard blijven alle details hierover tot de wedstrijddag geheim. Er zijn 7 auto’s die allemaal één ding gemeen hebben: ze zijn erg schoon. Verder is er een auto op gas en is er een auto met een revolutionaire transmissie.

Hoe de techniek ook wonderen verricht als het aankomt op verbruik en uitstoot, het is de chauffeur die laat zien of een systeem werkt. De misvatting dat zuinig rijden automatisch langere rijtijden met zich meebrengt is erg hardnekkig. De chauffeurs in de finale zullen echter naast het brandstofverbruik ook afgerekend worden op de tijd die ze nodig hebben. Ze rijden zeker niet langzaam. Mooie bijkomstigheid is dat om zuinig te kunnen rijden een chauffeur maximaal moet anticiperen. Maximaal anticiperen betekent echter ook een betere verkeersveiligheid omdat men zich voortdurend bewust is van de situatie op de weg.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.