Zojuist heeft Volkswagen officiele informatie vrijgegeven over de XL1, volgens eigen zeggen de meest aerodynamische productie-auto ooit! De auto zal gemaakt worden (deels met de hand) in de fabriek bij Osnabrück.

Zoals we al eerder schreven, deze auto gaat dus inproductie. De XL1 van Volkswagen heeft een brandstofverbruik van 0,9 liter per 100 km. Dankzij het plug-in hybride systeem kan de tweezitter ook volledig elektrisch rijden, met een maximale afstand van 50 km (met 0 lokale emissie). De XL1 is een auto die de pure sportwagenprincipes volgt: laag gewicht (795 kg), perfecte aërodynamica (Cd 0.189) en een laag zwaartepunt (1.153 mm hoog). Dit geeft de efficiënte Volkswagen de mogelijkheid om bij een constante snelheid van 100 km/u slechts 6,2 kW / 8,4 PS. In volledig elektrische modus is de XL1 vereist minder dan 0,1 kWh te dekken van een rij-afstand van meer dan een kilometer.

Het plug-in hybride systeem bestaat uit een tweecilinder TDI-motor (35 kW / 48 pk), een E-motor (20 kW / 27 pk), een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) en een lithium-ion batterij. Dat alles maakt het mogelijk voor de nieuwe Volkswagen XL1 om slechts 21 g/km CO2 uit te stoten. Indien nodig, kan de XL1, met een topsnelheid van 160 km/u, de sprint van 0-100 doen in 12,7 seconden.

De XL1 is de derde evolutionaire fase van Volkswagen’s 1-liter-auto-strategie. Toen het nieuwe millennium werd ingeluid, formuleerde prof. dr. Ferdinand Piëch, die vandaag de dag voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen AG is, het visionaire doel om een productie-auto te mnaken die praktisch was in het dagelijks gebruik met het brandstofverbruik van een liter per 100 km. In de twee-zits XL1 is deze visie werkelijkheid geworden.

De XL1 is 3.888 mm lang, 1.665 mm breed en slechts 1.153 mm hoog. Door gebruikelijke automobielnormen deze extreme afmetingen. Ter vergelijking: een Polo heeft een vergelijkbare lengte (3.970 mm) en breedte (1682 mm), maar is beduidend hoger (1.462 mm). Zelfs een sportwagen als de Porsche Boxster is 129 mm groter (1.282 mm). De XL1 is dus een spectaculaire verschijning – een auto van de toekomst?


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wow, 6kW voor 100km/h is echt héél netjes. Een gemiddelde EV heeft al snel 10 ~ 11kW daar voor nodig, dus dit is een strakke score van ze.

Gaaf ding..! Ben reuze benieuwd voor welke prijs je hem de showroom uit mag rijden… Zal vast geen koopje worden…

Dit bewijst maar weer eens hoe inefficiënt al die SUV’s zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.