Toyota maakt zich op voor een inhaalslag.

De komende jaren zal Toyota een aantal nieuwe aandrijflijnen introduceren. Hierbij wordt voornamelijk geinvesteerd in turbomotoren, grotere Atkinsonmotoren, variabele en ‘fixed-gear’ automatische transmissies plus nieuwe hybride- en brandstofceltechnologie├źn.

Het plaatsen van een turbo zorgt dat de motor kleiner en zuiniger wordt tegen dezelfde prestaties. Combineer dit met de meer effici├źnte Atkinsonmotor, zoals deze al wordt toegepast in het hybride systeem van Toyota, voor een sterke acceleratie en extra brandstofbesparing. Hoeveel pk de nieuwe Toyota turbomotor zal produceren is niet bekend. De Atkinsonmotor levert minder vermogen bovenin dan de gewone Otto verbrandingsmotor, maar daar kan de turbo compenseren. Toyota onderzoekt nog hoe water- of stoominjectie in de turbo kan bijdragen.

Op het gebied van batterijen is Toyota achtergebleven met hun nickel-metaal exemplaren, maar ook hier gaat verandering in komen. Zij hebben de tijd genomen om de lithium-ion batterij verder te ontwikkelen. De introductie zal plaatsvinden in de nieuwe Prius.

De volgende stap worden brandstofcellen. Toyota ziet rijden op waterstof al lang als waardig alternatief voor benzine. Op de Tokyo Motor Show in november wordt hun 136 pk (ongeveer) waterstofsedan op een aangepast Lexus HS 250h chassis onthuld. Deze moet in 2015 op de markt komen. De auto heeft tanks met ongeveer 5 kilogram samengeperste waterstof aan boord, die in drie minuten volgetankt kunnen worden.

Critici zien brandstofceltechnologie als complex en duur, maar Toyota verwacht de productiekosten voor 2015 te halveren, en dit nogmaals te doen voor 2020. De auto zou hierdoor tussen de 50.000 en 100.000 dollar gaan kosten. In 2020 moet de prijs gedaald zijn naar plug-in hybrideniveau; goedkoper dan een EV. (via Automotive News en Bloomberg)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.