Gaan we naar een tijd waarin een accupakket een commodity is – wijd en zijd verkrijgbaar – of is de strategie die een automerk hanteert van groot belang?

De elektrische auto wordt steeds populairder, dat is geen nieuws. Dat blijkt ook uit een rapport dat ABB heeft gepubliceerd, ABB levert onder andere snelladers voor ev’s. Er wordt een markt geschetst waarin het aandeel van ev’s en plugins steeds verder toeneemt, al dan niet op weg geholpen door subsidies. Vooral Europa neemt een belangrijke positie in, zelfs in het magere jaar 2020 is de verkoop van ev’s en plugins verdubbeld.

Verwordt het accupakket tot commodity, een gebruiksgoed dat overal verkrijgbaar is? Volgens ABB beslist niet. Merken kunnen onderscheid maken met accutechniek en bovendien moet de markt aanzienlijk groeien om te zorgen voor een ruim aanbod. Momenteel hanteren verschillende merken verschillende strategie├źn. Zo zet Volkswagen bijvoorbeeld joint ventures op en sluit het overeenkomsten met verschillende toeleveranciers, wat gezien de stortvloed van alle nieuwe auto’s op het MEB-platform een logische keuze is, terwijl in het tijdvak van de e-Golf slechts werd vertrouwd op Samsung SDI. Ook Tesla sluit contracten met veel verschillende partijen.

Hoe te werk wordt gegaan met de productie van accupakketten wisselt nogal. BMW geeft de voorkeur aan een zo lokaal mogelijke productieketen, terwijl de wijze van produceren bij sommige andere merken ingewikkelder in elkaar steekt. Het rapport vreest voor toenemende tekorten in de toekomst en trekt een vergelijking met tekorten aan halfgeleiders. Ieder automerk zal zeker willen zijn van voldoende accucellen. Waar productie plaatsvindt is sterk afhankelijk van beleid. De populariteit van de elektrische auto in Europa, gecombineerd met een gunstige regelgeving, maakt dat de productie steeds vaker naar Europa wordt gehaald.

Wereldwijd stijgt de productie van 450 GWh in 2020, naar 2.857 GWh in 2030, binnen Europa gaat het van 60 GWh in 2020 naar 950 GWh in 2030, wat betekent dat het aandeel van de wereldwijde productie stijgt van 13 % naar 33 %.

Beeld: accuproductie bij BMW


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.