Tesla Roadster
De Tesla Roadster is een van de vele Amerikaanse elektrische auto’s die geëxporteerd worden naar Europa. Het elektrische karretje heeft net een upgrade gekregen, maar wel tegen een stevige prijs.

‘Update 3.0’ krijgt namelijk een prijskaartje van 29.000 USD en toch benadrukt Tesla dat het ze niet om winst te doen is. De prijs is slechts het logische gevolg van het feit dat de accu met de hand is gebouwd en dat het aantal geproduceerde accu’s veel lager zal liggen dan bijvoorbeeld bij de Model S.

De accu’s kunnen echter 40% meer energie opslaan dan de originele units, terwijl het gewicht slechts een beetje toenam. Zodoende komt de range van de ‘nieuwe’ Roadster 35% hoger te liggen dan van de eerste versie. In de praktijk moeten we denken aan een actieradius van ongeveer 530 km.

Of dat inderdaad bijna 30.000 dollar waard is? U mag het zeggen. Wellicht is het verstandiger om nog een paar jaar op de opvolger te wachten.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

En geen ludicrous mode?

@kobus1967: Het vliegt standaard in 3.7 seconden naar de honderd. Is niet langzaam me dunkt.

In die 30.000km zit nog véél meer als alleen de batterij. De laad-aansluiting en achterliggende computers worden compleet vervangen zodat deze nieuwe versie bij SuperChargers kan laden (die bestonden in 2008 nog niet tenslotte).
Ook worden bepaalde body-panels vervangen door versies die minder luchtweerstand hebben.
Tevens worden de wielen vervangen door een lichtere en aerodynamisch betere variant.

Kortom, in die 30k zit véél meer dan het artikel schrijft. Het zal weer eens niet.

Sorry dat ik het zeg hoor maar de “journalisten” van AB en Groen7 slaan de plank zo vaak (gedeeltelijk) mis. Ik zou willen zeggen “doe verdikkeme jullie huiswerk eens beter voordat je een artikel schrijft” maar ach ik weet ook, dat is als roepen in de woestijn…

@fijnkonijn: volgens mij is het een prima artikel, en vergis jij je. De genoemde prijs betreft alleen de accu upgrade. Aerodynamica en banden upgrade komen later, tegen een aparte meerprijs. En supercharging is ook met de nieuwe accu niet mogelijk.

@12Esc: De upgrade is één package. Men kan niet de batterij doen maar niet de rest. Het is één package en die kost 30k.

Van de Tesla Website, December 2014:
______________________________________________________
The Roadster 3.0 package applies what we’ve learned in Model S to Roadster. No new Model S battery pack or major range upgrade is expected in the near term.

Battery technology has continued a steady improvement in recent years, as has our experience in optimizing total vehicle efficiency through Model S development. We have long been excited to apply our learning back to our first vehicle, and are thrilled to do just that with the prototype Roadster 3.0 package. It consists of three main improvement areas.

1. Batteries
The original Roadster battery was the very first lithium ion battery put into production in any vehicle. It was state of the art in 2008, but cell technology has improved substantially since then. We have identified a new cell that has 31% more energy than the original Roadster cell. Using this new cell we have created a battery pack that delivers roughly 70kWh in the same package as the original battery.

2. Aerodynamics
The original Roadster had a drag coefficient (Cd) of 0.36. Using modern computational methods we expect to make a 15% improvement, dropping the total Cd down to 0.31 with a retrofit aero kit.

3. Rolling Resistance
The original Roadster tires have a rolling resistance coefficient (Crr) of 11.0 kg/ton. New tires that we will use on the Roadster 3.0 have a Crr of roughly 8.9 kg/ton, about a 20% improvement. We are also making improvements in the wheel bearings and residual brake drag that further reduce overall rolling resistance of the car.

Summary
Combining all of these improvements we can achieve a predicted 40-50% improvement on range between the original Roadster and Roadster 3.0. There is a set of speeds and driving conditions where we can confidently drive the Roadster 3.0 over 400 miles. We will be demonstrating this in the real world during a non-stop drive from San Francisco to Los Angeles in the early weeks of 2015.

Appointments for upgrading Roadsters will be taken this spring once the new battery pack finishes safety validation. We are confident that this will not be the last update the Roadster will receive in the many years to come.
____________________________________________________

En ik zou zweren dat ik toen in de forums gelezen heb dat de Roadster 3.0 Supercharger compatible zou zijn. Daarvan is echter niets te lezen in Tesla’s huidige officiele kanalen dus dat beschouw ik dan maar als verkeerde informatie.

@fijnkonijn: dat is inderdaad de hele omvang van Roadster 3.0 upgrade. Maar op dit moment zijn alleen de details van 1 onderdeel, de grotere accu, bekend gemaakt. Details (en prijzen) van de andere onderdelen volgen nog.

@12Esc: Ik kan het me niet voorstellen. De batterij van de Model S is groter en kost rond 16.000 dollar geloof ik. Dus hoe een kleinere batterij, ook al worden ze met de hand gemaakt, dan het dubbele kost…

Het artikel zegt duidelijk “Update 3.0′ krijgt namelijk een prijskaartje van 29.000 USD”.
Ik lees dat als “de hele upgrade” of te wel het hele package. Iets wat ook qua prijs logischer is.

@fijnkonijn: we gaan het zien.
Een 85 Kwh accu voor een Model S kost naar verluid zo’n 45000 dollar. Misschien inmiddels wat minder (35K ofzo).

@12Esc: nou nee hoor. Ik heb net even met m’n Service Center hier gebeld: In Zwitserse Franken kost een compleet nieuw 85kW Pack, incl. montage en alles, 20.000 Franken (naar boven afgerond).

Met de huidige koers CHF EUR praten we dan over 18500 Euri (zat ik er met m’n 16000 dollar niet ver naast en dat was zonder montage etc.)

@fijnkonijn: correctie: CHF 20000 = aktueel USD 20500. We hadden het helemaal niet over Euro’s.

Klote dat er nog stééds geen edit functie is…

@fijnkonijn: Die prijs is dan flink omlaag gegaan. Goed nieuws. Of is dit met ‘inruil’ van je oude accu pack.

@12Esc: nee. Gewoon een nieuw pack. Ik kan me die prijzen die jij schildert ook helemaal niet herinneren. Ik heb er 1,5 jaar geleden wel eens naar gevraagd toen ik mijn auto bestelde (puur uit nieuwschierigheid) en een los pack koste toen al echt geen 45k of zo.
Het ruikt een beetje naar “lekker overdrijven” van je bron.

Er zijn overigens mensen die zulke packs los kopen bij Tesla (kan niet “officieel” trouwens) om ze vervolgens leeg te halen (de 16 cell-packs/bundles uit hun behuizing bedoel ik dan) en die cell-packs in een VW T2 bus of zo inbouwen etc.
De Tesla cells zijn namelijk erg goed bestand tegen veel laad-cycli en gaan heel lang mee. Mensen doen het zelfde met LEAF packs maar die weten van te voren dat ze bijlangena niet de zelfde levensduur hoeven te verwachten. Daar staat tegenover dat ze wel goedkoper zijn in de aanschaf (of dat op lange termijn ook zo is betwijfel ik dan weer maar goed). De meeste packs, los van het merk, komen uit total-loss schade-auto’s. Je kunt Tesla cell-packs vrij eenvoudig kopen in het amerikaanse auto-schade-circuit.

Gaat snel de goede kant op. Het lage gewicht helpt enorm

Verborgen in de dit bericht zit het goede nieuws dat de efficiency van de accu dramatisch verbetert!
40% meer energie opslaan terwijl het gewicht nauwelijks toeneemt! dat belooft veel goeds voor de Model 3 in 2017.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet zo goed wat de zin is van een bereik van >500km in een niet bijster comfortabel sportautootje, waarmee je dan ook nog aan een Supercharger kunt lurken. In een Model S, vooruit, maar zijn er echt mensen die in zo’n krap hobbelding 500km aan een stuk willen gaan rijden, even snel opladen en dan weer 500km?

Leuk dat het kan hoor, daar niet van, maar wat is de ratio hiervan?

@termin8r: “maar zijn er echt mensen die in zo’n krap hobbelding 500km aan een stuk willen gaan rijden”

Ik heb een een road trip gemaakt in een Lotus Elise. Is de zelfde auto in principe. Was goed te doen hoor. Paar daagjes weg naar München en Oostenrijk geweest. No problem. Het comfort valt reuze mee.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.