De StreetScooter moet een goedkope, schone, en zeer veelzijdige auto worden. Er is een basis richtprijs van 5.000 euro voorzien, met uitzondering van de batterij. Nu de conceptfase is afgerond, is men begonnen met de tweejarige ontwikkelingsfase.

Het idee is ooit gelanceerd als een strategisch initiatief aan de RWTH Aachen University, nu wordt het grootschalige project uitgevoerd door een zeer breed partnership tussen de academische wereld en de industrie. In totaal gaat het inmiddels om 50 tot 80 bedrijven in de auto-industrie (leveranciers, automerken, software ontwikkelaars, etc), waaronder Athlon Car Lease en NedCar. NedCar werkt daarbij samen met de Limburgse bank LIOF. De bank heeft daar drie ton voor uitgetrokken, daarmee hoopt men het Limburgse midden- en kleinbedrijf dichter bij het project te brengen, en contacten laten leggen met de Universiteit. De inbreng van Nedcar bestaat vooral uit de kennis over massaproductie van auto’s. Er is een mogelijkheid dat het bedrijf in de toekomst de Streetscooter kan gaan produceren, maar daar is op dit moment nog geen duidelijkheid over.

Maar hoe laat je 50 bedrijven samenwerken? Elk van de medewerkers aan het project werd ingedeeld in een Engineering Group, samengesteld uit de meest vooraanstaande deskundigen in elk van de onderdelen van het voertuig, met inbegrip van het exterieur, aandrijflijn en elektronica. De auto wordt dus zeer modulair ontworpen en alle onderdelen moeten makkelijk inwisselbaar zijn.

“Everyone is on par with each other. Everyone can bring in ideas to radically try whatever makes sense. The subject matter expert comes to the table and collaborates with the other LEGs,” zo zegt Kampker in Wired. “In case of a conflict that cannot be resolved, the issue is sent to the team of leaders in program management and it is resolved at that level.”

Het gebruik van het woord “Scooter” in de naam moet overigens duidelijk maken dat er in de toekomst meer varianten komen… Het eerste StreetScooter prototype was te zien op de autoshow in Frankfurt (IAA), de vermoedelijke start van een kleinschalige serieproductie is gepland in 2012. In 2013 zal de auto echt op de markt komen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een vanafprijs van 5.000 euro en de accu eventueel aanbieden via een leaseconstructie, dan is deze stadsauto mooi even 11.000 euro goedkoper dan de smart electric drive. Ben benieuwd of ze dat kunnen bolwerken.

“De auto wordt dus zeer modulair ontworpen en alle onderdelen moeten makkelijk inwisselbaar zijn.”

Top. Meer van dat. Auto’s zouden veel goedkoper kunnen daardoor, maar dat willen de fabrikanten natuurlijk niet.

Open Source cars, het is iets wat trouwens wel al een tijdje bestaat. De leukste blijft Rally Fighter :mrgreen:

http://www.local-motors.com/

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.