Sono Sion met publiek
Een volledig elektrische auto, vol met zonnecellen, met een accupakket van 35 – 45 kWh, die wordt aangeboden voor een bedrag van € 20.000. Kunnen deze grootse beloftes worden ingelost?

Het zijn interessante tijden voor elektrisch rijden. Het aantal ev’s neemt toe, hoewel dat nu vaak suv’s zijn. Massale elektrificatie van alle mogelijke auto’s is op komst, maar laat nog een jaar of enkele jaren op zich wachten. De beloftes zijn er. Niet alleen Sono stelt betaalbaar elektrisch rijden in het vooruitzicht, alle autofabrikanten doen dat.

Grote woorden zijn er van Volkswagen. Eerder waren er al berichten van onder andere Renault en General Motors over accuprijzen die onvermijdelijk zakken. Daardoor worden elektrische auto’s goedkoper. Een elektrische versie van zowel de Peugeot 208 als de Opel Corsa is op komst. De nieuwste generatie van de B-segmenter van beide merken wordt nu ontwikkeld, zowel Peugeot als Opel is onderdeel van PSA.

De elektrische Peugeot 208 en Opel Corsa moeten concurrerend blijven. Dat zou zomaar eens kunnen betekenen dat de prijs van een compacte, elektrische auto (ver) onder de € 30.000 zakt. Dan is het aanbod van Sono ineens minder opmerkelijk. Ook omdat de startup er een geheel eigen merkfilosofie op nahoudt. Er komt maar één type en dat is de Sion. Klantonderzoek heeft uitgewezen dat zwart de meest populaire kleur is, dus dat is direct de enige kleur die beschikbaar zal zijn. Het ontwerp is doelmatig, niet bedoeld om te imponeren. Componenten worden zoveel mogelijk overgenomen van andere autoproducenten, zodat de ontwikkelingskosten laag blijven. In de auto is veel van de BMW i3 te herkennen.

Maar is dat een verklaring voor de behoorlijk lage prijs? De Sono Sion moet slechts € 20.000 gaan kosten. Het verdienmodel is niet noodzakelijk beperkt tot het verkopen van auto’s. Er wordt brood gezien in deeldiensten. De autobezitter kan zijn eigen auto verhuren, of gedeelde ritten aanbieden. Ook is tweerichtingopladen mogelijk, de Sion kan dus stroom terugleveren. Wel is het de vraag of hiervan iets ten goede komt aan Sono. Het lijkt in de eerste plaats een bron van inkomsten van de autoeigenaar.

De Sion kost nog minder als er wordt gekozen voor een huurconstructie van het accupakket, dan wordt er slechts € 16.000 gerekend voor de auto. Dat is ultiem laag. De ontwikkeling van de auto blijft intussen doorgaan. Het prototype wordt getest en getoond aan geïnteresseerd publiek. Het is een rijdende auto, die voor een aardig deel af is. Hoewel de afwerking verder moet worden verbeterd, de stoelen niet zijn gemonteerd voor het comfort van de inzittenden en de boordelektronica niet geheel functioneert.

Het is echter wachten op het moment van de waarheid. Dat staat gepland in 2019, als de Sion op de markt komt. Gaat het Sono lukken? En leidt dat ertoe dat zonnecellen op een auto gemeengoed worden?


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.