Nu Fisker 160 van haar 200 personeelsleden naar huis heeft gestuurd lijkt het een gelopen zaak voor de EV-bouwer uit Anaheim, Californië. Dit is echter nog niet het geval. Na een faillissement heeft Fisker namelijk de meeste kans op een succesvolle doorstart.

Fisker zit al geruime tijd met diverse partijen om de tafel om een verkoop van een meerderheidsbelang rond te krijgen. Eén van die partijen was de Chinese Volvo-eigenaar Geely, maar trok zich uiteindelijk terug, onder meer vanwege de verplichtingen die Fisker heeft met betrekking tot de staatslening van het Amerikaanse Department of Energy.

Geen overnamepartij zou een einde betekenen van Fisker, maar dat einde zal hoogstwaarschijnlijk niet het definitieve einde zijn.

Bronnen hebben tegenover Jalopnik namelijk verklaard dat er juist veel kandidaten zijn om Fisker over te nemen, maar pas nadat het bedrijf failliet is gegaan. Een dergelijke doorstart geeft het bedrijf een schone lei en Fisker is meteen verlost van schulden en verplichtingen. Voor overnamekandidaten vanzelfsprekend veel interessanter. We zagen dit in de laatste dagen van Saab ook gebeuren: pas bij een faillissement neemt de overname-interesse toe.

Tot slot melden dezelfde bronnen dat veel van de geïnteresseerde kopers niet uit China komen, maar gewoon uit Amerika. Dit zou goed zijn voor Fisker’s imago, aangezien de belastingdollars dan in eigen land blijven.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.