In Frankfurt lanceerde Opel de RAK e. Een tweezits conceptcar dat omschreven werd als ‘One Euro Car’ aangezien de auto slechts €1 per 100 afgelegde kilometers zal kosten in verbruik. Aanzienlijk minder dan een auto met conventionele verbrandingsmotor. Onrealistische toekomstmuziek dachten er veel, maar die worden nu de mond gesnoerd door Opel-baas Nick Reilly. Volgens hem bestaat er wel degelijk een kans dat de One Euro Car er komt.

Meestal zijn dit soort concepts bedoelt om de toekomstige (design)richting van een autofabrikant te laten zien. Volkswagen en Audi hadden ook dit soort kleine EV’s op hun stands staan. De CEO van Opel denkt echter dat een tandem-EV als de RAK e prima gelanceerd kan worden als productiemodel, zo schrijft Autocar. Wellicht krijgt de Ampera dus een klein broertje voor in de stad.

De grootste uitdaging zal het kostenefficiënt produceren van de kleine EV worden. Maar volgens een designer is de One Euro Car wel gemaakt met een productieversie in het achterhoofd. De 380 kg wegende auto zou een prijs van ongeveer 10.000 euro krijgen. BPM of bijtelling zal in Nederland niet van toepassing zijn, maar de grote vraag blijft of de actieradius voldoende zal zijn om potentiële klanten over de streep te trekken.

De RAK e is drie meter lang, 1,19 meter hoog en de topsnelheid ligt op 120 km/u. De sprint naar de honderd km/u verloopt in 13 tellen, maar desondanks claimt Opel een sportief rijgedrag voor de RAK e. De toekomst zal het moeten uitwijzen…


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Die 1 euro zijn dus de kosten voor stroom neem ik aan? Die prijs kan dus nog wel iets schommelen de komende jaren, of kan zelfs gratis worden als je die stekker aan je huis/zonnepanelen koppelt;)

Verder kan ik me niet voorstellen dat we echt in dit soort dingen gaan rijden. Maar goed, dat dacht ik ook van smarts..

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.