Er zijn nog steeds grote obstakels te overbruggen voordat consumenten overstappen op alternatief aangedreven auto’s.

Dit blijkt nogmaals uit een onderzoek van AutoTrader. Zij keken naar de houding van consumenten tegenover diesels, hybrides, EVs en plug-in hybrides. De kosten zijn één van de grootste zorgen, en de levensduur / range van de batterij werkt in het nadeel van (plug-in) hybrides. Brian Moody van AutoTrader:

Als autofabrikanten blijven investeren in alternatieve brandstoffen om aan de strenger wordende verbruiks- en uitstootnormen te voldoen, is het belangrijk dat zij kijken naar de zorgen van consumenten als zij de adoptie willen versnellen.

De belangrijkste motivators om de aanschaf van een alternatief aangedreven auto te overwegen zijn voornamelijk praktisch. Drie punten in de top vijf zijn gerelateerd aan geld, of dit nu brandstofkosten of belastingvoordeel is. Een “zuiniger brandstofverbruik” staat op nummer één met 70 procent, gevolgd door “kostenbesparing op benzine” met 56 procent, “minder uitstoot” (37 procent), “beter voor het milieu” (28 procent) en “belastingvoordelen” (24 procent).

Hybrides en diesels worden even zuinig ingeschat, terwijl hybrides en EV’s gelijk staan wat betreft innovatieve technologie. Diesels hebben volgens het onderzoek een betere reputatie, praktisch nut en waar voor je geld. Uiteraard werden EV’s vaker genoemd als zijnde milieuvriendelijk met minder uitstoot, een categorie waarin de diesel in achterblijft.

Toch zijn de kosten een belangrijke factor in de overweging tot aanschaf. Een groot deel van de consumenten willen niet meer betalen dan voor een gewone benzineauto. Van wie de verschillende aandrijflijnen uit elkaar kon houden, was slechts 53 procent bereid om extra te betalen voor diesels, 51 procent voor hybrides, 41 procent voor EV’s en 39 procent voor plug-in hybrides.

Voor de hybrides en plug-in hybrides was de hoge aanschafprijs met respectievelijk 66 en 71 procent de voornaamste reden om niet tot aanschaf over te gaan. Voor EV’s kwam het prijskaartje op de derde plaats, maar nog steeds met een ruime 60 procent.

Ook het onderhoud had invloed op de beslissing. In de hybride categorie was 55 procent bang voor potentieel hoge onderhoudskosten, voor zowel de Ev als plug-in hybride is dit 58 procent. Daarnaast is voor hybrides (52 procent), EV’s (67 procent) en plug-in hybrides (64 procent) de levensduur en range van de batterij een grote angst, verder aangewakkerd door de zorgen om oplaadpunten voor EV’s (66 procent).

De range voor EV’s zou minstens 240 kilometer moeten zijn, voor plug-in hybrides 130 kilometer voordat de consument de overstap overweegt. Toch wil 31 procent niets te maken hebben met stekkers in EV’s, net als 40 procent voor plug-in hybrides.

Volgens AutoTrader erkennen autofabrikanten dat de aanschafprijs een terughoudende factor is bij de aanschaf van elektrische auto’s, omdat de prijzen steeds verder gereduceerd worden. Echter, als zij meer van dit soort auto’s willen verkopen, moet de range worden verbeterd, alsmede de laadinfrastrucuur en technologie om de angsten voor het alternatief rijden te verminderen.


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.