Na 2 jaar en met meer dan 50.000 exemplaren op de weg is het volgende hoofdstuk aangebroken voor de Nissan LEAF. De nieuwe LEAF is volledig verbeterd en uitgebreid.

Tot nu werd de elektrische auto van Nissan uitsluitend gebouwd in Japan. Maar binnenkort zal ook in Europa en Noord-Amerika de productie starten, waarbij er meer dan 100 wijzigingen zijn aangebracht aan de award-winnende auto. Verbeteringen zijn onder andere een uitgebreide driving range, betere recyclingmogelijkheden, meer binnenruimte, beter oplaadprestaties en meer apparatuur. Tevens komt de LEAF nu in drie versies beschikbaar, dus meer keuze.

Subtiele veranderingen qua styling (oa in de neus van de auto) moet zorgen voor meer aerodynamische efficiëntie. Het design is gericht op minimale luchtweerstand, die ging van 0,29 naar 0,28 cW. Tevens zijn er praktische verbeteringen doorgevoerd, eenvoudige modificaties zoals de toevoeging van een LED lampje in de laadopening, waardoor ’s nachts opladen veel gemakkelijker wordt.

Veel van de veranderingen zijn geimplementeerd dankzij van feedback van de huidige LEAF eigenaren, die hun ervaringen delen op diverse fora. De LEAF geniet de hoogste klanttevredenheid van alle Nissan-modellen, met een score van 93 procent. “LEAF eigenaren zijn gepassioneerd over hun auto’s, hun opmerkingen en ervaringen hebben veel van de veranderingen die we hebben aangebracht in de nieuwe LEAF beïnvloed”, zegt Paul Willcox, Senior Vice President, Sales en Marketing, Nissan Europe. De belangrijkste veranderingen staan hieronder op een rij:

Technisch:
• New fully integrated powertrain
• Enhanced ride and handling with chassis tuned for Europe
• Extended real-world driving range
• Faster charging option
• Enhanced technology and more driving modes

Exterieur:
• Revised grille for improved Cd
• New range of wheels
• Extended colour palette

Interieur:
• New more supportive seats
• New environmentally friendly seat fabrics
• Leather now available
• More luggage space
• More equipment, including Around View Monitor
• Three trim levels

Door de stekkeraansluiting te verhuizen (van achter naar voren) is de laadruimte met 40 liter toegenomen, het is nu 370 liter in totaal. Ook de actieradius is verbeterd, volgens de New European Driving Cycle (NEDC) is de range nu 199 kilometer (of 228 volgens die andere testcyclus). De vorige had een actieradius van 175 kilometer. En nog beter: de conventionele oplaadtijd is gehalveerd van 8 naar 4 uur! Een nieuwe, optionele, geïntegreerde 6,6 kW oplaadunit maakt het mogelijk om de accu’s van de Nissan LEAF met een vermogen van 32 ampère op te laden.

Nissan voorziet de nieuwe Nissan LEAF van een scala innovatieve technologieën. Een van de opvallendste is de Around View Monitor (AVM). Deze parkeerhulp werkt met een netwerk van camera’s die rondom de auto zijn gemonteerd en een 360°-overzicht bieden op een centraal in het dashboard geïntegreerd lcd-scherm. Een andere innovatie is de interieurbekleding die in de standaarduitvoering volledig uit milieuvriendelijk suikerriet is vervaardigd.

Changes have also been made to the Eco driving mode. A new ‘B’ setting on the transmission increases regenerative braking during deceleration while a separate ‘Eco’ button on the steering wheel extends driving range by altering the throttle mapping to discourage rapid acceleration. The two systems can be operated independently of one another, unlike in the original LEAF.

Een belangrijke wijziging voor Nissan is de overgang van de productie op drie verschillende locaties: Noord-Amerika, Europa en Japan. In Europa zal de productie binnenkort starten in Sunderland (Verenigd Koninkrijk), waar de LEAF de lijn deelt met Qashqai, Note en Juke. Op hetzelfde moment worden de high-tech lithium-ion-accu’s al geproduceerd in een nieuwe fabriek in de omgeving van Sunderland.

Nissan gaat de nieuwe Nissan LEAF aanbieden in zijn drie bekende uitrustingsniveau’s: Visia, Acenta en Tekna. Nissan levert de Visia-uitvoering met stalen 16-inchwielen met wieldoppen, zwarte spiegelkappen en halogeenkoplampen. De Acenta-uitvoering is voorzien van onder meer lichtmetalen 16-inchwielen, stoelen met suède bekleding, getinte zijruiten achter en in de carrosseriekleur gespoten spiegelkappen. De meest complete versie, Tekna, is voorzien van met leder beklede stoelen, lichtmetalen 17-inchwielen, led-koplampen, een energie-efficiënt Bose-geluidssysteem en de Around View Monitor (AVM). Nissan biedt voor de nieuwe Nissan LEAF keuze uit zeven kleuren, ook in metallic- en parelmoerafwerking.

De verkoop van de nieuwe LEAF in Europa start halverwege het jaar. Op de Autosalon van Genève (maart 2013) maakt Nissan meer details bekend over de nieuwe LEAF.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Opvulpunt? Is dit door Google Translate heen getrokken?

@widodh: nee;) en ik heb er even “stekkeraansluiting” van gemaakt, maar wat is de normale Nederlandse benaming eigenlijk?

@autoblogger: Goede vraag! Laadstekker oid? Anyway, die aansluiting zat altijd al voorin, volgens mij is enkel de lader in de Leaf naar voren gegaan.

@widodh: Laadpunt, laadplug?

@widodh: De lader, alle eletronica, is nu geconcentreed in het voorste deel door een kleiner ontwerp.

Daardoor is er 40L kofferruimte bijgekomen en achterbank heeft meer beenruimte.

Ep de laadklep zit nu een nachtlampje.

PS: Lader.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.