De merken Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche en Volkswagen zijn tot een besluit gekomen voor een nieuwe standaard omtrent snellaadsystemen. Het heeft de naam ‘Combined Charging System’ gekregen en zal vanaf 2013 op elektrische auto’s worden toegepast.

De International Society of Automotive Engineers (SAE) heeft voor de 3-1 gecombineerde snellader gekozen omdat het voldeed aan de voorkeuren van Amerikaanse en Europese automobilisten, en mondiaal kan worden ingezet. Hierbij worden alle bestaande laadmethodes ondersteund: één-fase AC laden, drie-fase snelladen, DC laden of DC snelladen. ‘Bijtanken’ kan met maximaal 100 kW en de snelste snelladers kunnen een accupakker in ongeveer 20 minuten vol laden.

Ook de European manufacturing association (ACEA) heeft er oren naar, en zal de stekker vanaf 2017 gaan hanteren. Hiermee wordt de dekkingsgraad van het Combined Charging System dus weer iets groter.

Het samenwerken van bovengenoemde autofabrikanten moet ervoor zorgen dat de productiekosten laag blijven en de betrouwbaarheid van het snellaadsysteem op een hoog niveau ligt. En hopelijk zal het de acceptatie van EV’s een stuk vergroten, aangezien een infrastructuur van snelladers en e-auto’s die allemaal dezelfde laadstekker hebben een struikelblok voor consumenten kunnen wegnemen.

Combined Charging System


Meer lezen over: , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.