De prestaties van de volgende generatie aandrijflijnen moeten een grote vooruitgang laten zien op het gebied van batterijen, elektrische- en benzinemotoren.

De hybride onderdelen van de nieuwe Prius zullen kleiner worden, zonder hiervoor te compenseren op vermogen. De elektromotoren worden compacter en krachtiger en de benzinemotor wordt zuiniger. Toyota wil het brandstofverbruik met 10 procent verminderen van 4,7 liter per 100 kilometer naar een kleine 4,3 liter. Het thermisch rendement moet boven de 40 procent liggen, waardoor het ’s werelds meest effici├źnte motor wordt.

De batterijen krijgen een hogere energiedichtheid. Voor de batterijen kijkt Toyota naar lithium-ion en nikkel-metaalhydride, maar ook naar solide lithium-lucht en magnesium. Draadloos laden zal zeker een optie worden. Daarnaast wordt een supercondensator, gebaseerd op de TS030 Le Mans racewagen, overwogen. Hiermee kan snel worden geladen en het geeft een extra zetje in de rug wanneer dit nodig is, maar voor gebruik op straat moet de opslagcapaciteit eerst worden verbeterd.

De nieuwe Prius zal op het “New Global Architecture” platform van Toyota komen te staan, waardoor de wagen een lager zwaartepunt en een betere structurele stijfheid krijgt. Wanneer hij wordt ge├»ntroduceerd is nog niet bekend. (Via Automotive News)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.