In Nederland is de Mennekes-stekker, ook wel de Type 2-stekker genoemd, al de meest gebruikte stekker bij elektrische auto’s. De Europese Unie heeft nu echter bepaald dat die stekker voor heel Europa de standaard wordt.

Veel elektrische auto’s en plug-in hybrides worden al uitgerust met de Mennekes-stekker. Ook de meeste laadpalen zijn geschikt voor het gebruik van dit type stekker. Voor de meeste gebruikers van elektrische auto’s zal er dus weinig veranderen. De stekker komt oorspronkelijk uit Duitsland, waar hij ook al in grote hoeveelheden wordt gebruikt.

Mennekes stekker

Wat dit besluit zal betekenen voor het supercharger-laadnetwerk van Tesla is nog niet bekend. Het merk wil zich vooralsnog niet houden aan de Europese standaarden, maar is wel de enige partij in Europa die serieuze stappen maakt met een dekkend snellaadnetwerk. Vorige week maakten Bosch en Daimler nog ophef daarover.

Wellicht daarom heeft de Europese Commissie (EC) ook een akkoord bereikt over de manier waarop laad- en tankstations voor auto’s met alternatieve aandrijvingsvormen gebouwd moeten worden. De EC wil dat er tussen nu en 2020 voldoende laadstations voor elektrische auto’s komen in Europa. Over aantallen zijn echter geen uitspraken gedaan.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Volgens mij heeft de outlander phev toch echt een Yazaki J1772 en een CHAdeMO connector aan het voertuig zitten.

@mightymarcel: thanks, heb de tekst even wat aangepast. Maar het is wel mogelijk om de Outlander via Mennekes op te laden toch? al krijg je die stekker er standaard niet bij?

Volgens mij heeft mijn Tesla toch echt deze stekker. Zelfs de Tesla Supercharger heeft deze stekker. Dus het probleem kan alleen zijn dat anderen ook gebruik willen maken van de infrastructuur van Tesla.

Ik denk dat als je Tesla netjes betaalt voor toegang tot het netwerk, dat ze dit best voor andere merken open willen stellen. Voor een Tesla is het €2.000,- per auto, dus als een ander merk dit ook af wil spreken zal Tesla dat vast niet erg vinden….

Europese Model S’en hebben gewoon een Mennekes aansluiting die ook voor de supercharger wordt gebruikt (DC). Zoals eett ook al aan gaf….

Echter de meeste autos met een mennekes aansluiting kunnen alleen op de twee extra pennen aan de onderkant DC laden, het bovenste deel wordt alleen gebruikt voor AC en de communicatie.

Klopt, maar de Mennekes standaard ondersteund gewoon DC tot 500v/140a met slechts de normale pennen. Twee pennen worden dan gebruikt voor + en twee voor -.

Is de Phoenix Contact Combi AC/DC type 2
connector/vehicle inlet van de baan?

Klopt, maar buiten de tesla superchargers is er geen oplaadpaal die dat ondersteund.
Wel jammer want de door tesla verstevigde connector kan tot 135 kw,
Dit zouden ze bij mennekes moeten meenemen in een update.

Voor alle duidelijkheid, het is de Type 2 stekker! Mennekes is enkel een fabrikant.

“De Type 2 stekker, ookwel Mennekes genoemd”. Dat zou beter passen 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.