Een nieuwe, elektrische Kia die heel wat auto’s kan declasseren, met dank aan technische kwaliteiten en een eigenzinnig ontwerp.

De Zuid-Koreaanse merken Hyundai en Kia stiefelen op zevenmijlslaarzen door de autowereld. De ontwikkeling gaat snel, buitengemeen snel. Een ruim decennium terug was er de Kia Opirus, een herinterpretatie van wat toen al een oude Mercedes was, met het nodige glimwerk en nephout. Tegenwoordig is het kitsch voor een bodemprijs. Hoe anders gaat het er vandaag de dag aan toe? De gemiddelde Kia is een prima auto; goed ontworpen, voldoende onderscheidend en aardig dienstbaar. De elektrische aandrijflijnen zijn ronduit goed; efficiƫnt en met een ruim rijbereik. De Kia van de nabije toekomst is begerenswaardig.

Kijk maar eens goed naar deze Kia EV6. De auto staat op het speciaal voor elektrische aandrijving ontworpen Electric-Global Modular Platform (E-GMP) dat Hyundai ook gebruikt voor de pas gepresenteerde Ioniq 5. Ook bij Kia heeft dat een lange wielbasis tot gevolg en staat er een forse auto met ruime binnenmaten. De Kia EV6 zit in het hogere deel van de markt en beschikt naar alle waarschijnlijkheid ook over accupakketten met een opslagcapaciteit tussen de 58 kWh en 73 kWh. Snelladen is een minutenkwestie.

De auto is vrij van opsmuk, een bescheiden crossover die uitermate knap is vormgegeven. Voor de verandering is er geen lijn te veel aanwezig. Modetrends als verzonken deurhendels en een doorlopende lichtbalk aan de achterzijde worden niet gemeden. Voor het overige is de auto zeer eigen. Het interieur lijkt een en al geborgenheid te bieden, met een diepe zit, een hoge middentunnel en een goede strekkende meter aan schermoppervlak voor allerhande informatie. Verrassend klassiek eigenlijk. Dat geldt ook voor het tweespaaks stuurwiel.

Binnen een paar weken wordt de Kia EV6 officieel gepresenteerd, dan zullen ook alle specificaties bekend worden gemaakt.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.