De invloed van airconditioning op de range van EV's?
Het aanzetten van de airco kost motorvermogen, da’s bekend. Maar wat voor invloed heeft airconditioning precies op de actieradius van elektrische auto’s?

De range van EV’s haalt het nog niet in alle gevallen bij de actieradius van een auto met een reguliere verbrandingsmotor, al komen er steeds meer auto’s bij die op één acculading meer dan 400 km ver kunnen rijden. Bij alle auto’s hebben verschillende factoren invloed op het verbruik en airco is er daar één van.

Om erachter te komen hoe dat zit met EV’s, hebben de mannen van Green Car Reports één en ander uitgevogeld met hun Volkswagen e-Golf duurtester tijdens een hittegolf. De conclusie die wordt getrokken: het aanzetten van airconditioning maakt de range zo’n 15% korter. Waar zonder airco een energieverbruik van 4,5 mijl per kWh wordt gehaald, is dat met de airco vol open nog maar 3,9 mijl per kWh.

Volgens de boordcomputer zelf heeft de populaire e-Golf met een vol accupakket een range van ongeveer 100 mijl, maar zodra de airco op ‘normal’ wordt gezet daalt de actieradius meteen naar 90 mijl. Proefondervindelijk kwamen de testers erachter dat die aangegeven actieradius inderdaad ongeveer klopte.

Let wel: bovenstaande cijfers zijn opgetekend met de e-Golf in de normale modus, en dus niet in één van de meer milieuvriendelijke modi. In de Eco+ modus had bovenstaande test ook niet gedaan kunnen worden, daar de airco dan door het systeem wordt uitgezet.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Real life experience: ik laat de airco (of verwarming) in m’n Model S aan staan en denk er niet over na. Deed ik in een normale auto ook nooit.
Heb toch range genoeg dus waarom zou ik me er druk om maken.

@fijnkonijn: Niet iedereen bevindt zich in de luxe positie om zomaar een model S te kunnen betalen.

Voor mensen die niet zoveel geld hebben als fijnkonijn kunnen dit soort onderzoeken en weetjes wel degelijk van belang zijn.

@melkkoe: Heeft niets met een Tesla te maken. Ook mensen met een Leaf of een Zoe moeten hun hoofd krabben als ze zo verkrampt moeten rijden om elke Kilometer te sparen zodat je überhaupt, met zwetende handen aan je bestemming aankomt.
Als je een EV koopt, kies je dat model omdat het bij je behoeften past.
Een vriend van me is prima bedient met zijn Zoe en ook hij denkt niet na over de airco. Gewoon rijden. Fertig.

Een klassieke Auto verbruikt ook duidelijk Meer als de Airco aangezet wordt. Daar lees je toch ook niets over. Is tenslotte net zo “open deuren intrappen”.

Als je geen EV kunt vinden waar je “normaal” mee kunt rijden, zonder dat zenuwachtige en verkrampte gedoe, en wat binnen je Budget past, moet je helemaal geen EV kopen. Tenminste niet nu. Wacht dan een paar jaar totdat er Modellen op de markt verschenen zijn die meer range hebben Maar desondanks goedkoper zijn in de aanschaf (over onderhoudskosten praten we bij pure Battery-EV’s nauwelijks).

Ik vind dit soort artikelen niet zo geweldig omdat het een sfeer creert én in stand houd van “met EV’s moet je zo oppassen etc. etc.”. Dat is gezwam. Echt gezwam. Just drive.

15% is gewoon erg veel, zeker met de helaas nog steeds zeer beperkte range van eigenlijk alle modellen ex de Model S.
(Bij mijn vorige auto was het benzineverbruik met airco 10% hoger).
Oplossing kan zijn een witte of iig heel lichte kleur te kiezen, privacy glas er in, stoffen bekleding, en een schuifdak voor natuurlijke luchtkoeling etc, en geen gebruik maken van de airco.
(Maandelijks even aan zoals de meeste fabrikanten aanbevelen)

Ik zie tijdens het rijden in de Model S werkelijk geen enkel verschil tussen airco aan of uit… Heb dit nu diverse malen geprobeerd.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.