Tesla Model 3
Het was iets van de toekomst. Voor morgen. Voor een andere keer. Nog niet zo heel erg lang geleden was dát de houding van de gemiddelde automobilist ten opzichte van elektrisch rijden. Er waren wel elektrische auto’s, maar vanwege de zeer lange laadtijden, beperkte actieradius en hoge aanschafprijs was het alleen voor de verstokte milieufanaat een optie.

Maar hoe staat dat eigenlijk in 2019? De elektrische auto heeft een enorme opmars gemaakt. In een heel rap tempo zijn er nieuwe elektrische auto’s bijgekomen. Het zijn ook niet meer alleen de hele dure wagens zoals de Jaguar I-PACE en Audi e-tron. De Nissan Leaf, VW e-Golf en Renault Zoe tonen aan dat elektrische auto’s niet per se een ton of meer hoeven te kosten.

Is de houding ten opzichte van duurzame auto’s dan zo veranderd? Er is onderzoek gedaan door Allsecur om een inzicht te krijgen over hoe de gemiddelde Nederlander eigenlijk denkt over elektrisch rijden. Zo staat bijna de helft zeer positief tegenover het rijden in een elektrische auto: 47% is van mening dat het een goede innovatie is.

Bij de aanschaf van de volgende auto geeft 14% aan dat er voor een elektrische auto wordt gekozen. In vergelijking met de landelijke verkoopcijfers is dat een veel hoger percentage, wat deels aangeeft dat de populariteit omtrent elektrische auto’s blijft stijgen.

Dan mag wel de premie iets naar beneden, volgens velen. De verzekeringspremie van elektrische auto’s is namelijk vaak een stukje hoger dan bij auto’s met een conventionele aandrijflijn. Van de ondervraagden geeft 31% aan dat de verzekeringskosten lager mogen. Voor duurzame auto’s mag er dus een goedkope autoverzekering komen.

Als er gevraagd wordt naar het toekomstbeeld, dan lijkt volgens de enquête elektrisch rijden de beste papieren te hebben. Volgens meer dan de helft van de respondenten hebben auto’s met dieselmotor hun langste tijd gehad: 54% denkt dat er over 20 jaar nauwelijks auto’s met een zelfontbrander rondrijden. Met name de mannelijke ondervraagden zijn daarvan overtuigd: 64% ten opzichte van 46%.

Ook de benzinemotor heeft niet het eeuwige leven, volgens de resultaten uit het onderzoek, maar het toekomstperspectief is beter dan bij auto’s met een diesel. Zo denkt 28% van de respondenten dat binnen 20 jaar de benzinemotor van de Nederlandse wegen is verdwenen. Wederom schatten vrouwen het iets minder rigoureus in, 22% van hen is die mening toegedaan. Bij mannen lag het een stukje hoger, 34% schat in dat er over 20 jaar geen auto’s met benzinemotor in Nederland zullen rondrijden.

Image credit: Tesla Model 3 in Blaricum


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Jammer dat onderzoekers het nimby effect en het sociaal verantwoord antwoord ipv het echt antwoord effect niet meenemen in hun onderzoek door de juiste vragen te stellen.

Wanneer je aan een willekeurige Nederlander vraagt ‘is het milieu belangrijk?’ krijg je natuurlijk het antwoord ‘ JA !’…
Maar dat is het antwoord natuurlijk NOOIT. Want vaak is er een prijskaartje aan dit gekoppeld.

De correcte vraag zou zijn. “vind het milieu belangrijk en wil je daarvoor 2x zoveel betalen bij aanschaf van je auto, wil je dat je energiekosten met 600 euro per jaar omhoog gaan en wil je verplicht een TNO-SCM alarm laten inbouwen a 1500 euro in je auto omdat elektrische auto’s anders niet meer verzekerd kunnen worden?’ dan zegt 99% (1% groen links die niet rechts vervuilt en links praat) dat je je milieu kunt stoppen waar de zon niet schijnt.

Natuurlijk zijn elektrische auto’s minstens 150kg zwaarder dan hun brandstof evenknie. En of Allianz nu wil of niet, zwaardere en duurdere auto’s maken meer schade en duurdere schade, dus dat moet betaald worden. Simpeler kan niet.

Ik ga weer verder lezen over milieuridders die milieu heel belangrijk vinden maar windmolenparken blokkeren omdat het zo lelijk is. En dat daarom de CO2 rekening bij iedereen komt te liggen… Want zoals altijd in Nederland.. Een goed milieu begint ergens waar ik het niet kan zien…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.