De wagen die werd gebruikt om nieuwe (geheime) elektrotechniek te testen, wordt opnieuw voor dit doel ingezet.

Tussen 1996 en 1999 werden er 1.117 EV1’s geproduceerd, maar in 2003 haalde GM ze bij hun leaserijders vandaan en gooide de auto’s in de crusher. Ongeveer 40 stuks werden deels gered door universiteiten en onderzoekscentra, die de auto’s minus hun vitale delen (aandrijflijn, remmen, stuurbekrachtiging, etc.) mochten bestuderen. Het was alleen niet de bedoeling om de EV1 nieuw leven in te blazen.

De onderdelen van de EV1’s worden hergebruikt in andere projecten, zoals EcoCars en zelfs dragracers. Geen van hen was toegestaan op de openbare weg, totdat studenten uit Wisconsin besloten om onderdelen van een Ford Ranger EV voor hun gestripte EV1 te gebruiken. Zij kregen de auto rijdend in 2005. Hun voorbeeld werd in 2007 gevolgd door studenten uit Washington, die op één onderdeel na een EV1 terug naar origineel hebben opgebouwd.

Het verhaal eindigt hier niet. John Wayland werkt aan een “EV2” met de naam “Silver Streak”. De aandrijflijn en motor van een originele EV1 komen in zijn 2000 Honda Insight Hybrid te liggen. De carrosserie is aangepast om op een EV1 te lijken, maar zelfs met de originele EV1 velgen is de overeenkomst ver te zoeken.

Toch moet de auto met een custom 71,5 kWh batterij een range van 644 km hebben, bijgestaan door het origineel lage gewicht van de Insight (tussen 838 en 891 kg, afhankelijk van de uitvoering). De Silver Streak zal iets meer dan de oude EV1 wegen (1.319 kg). Wayland’s project is voor 80% klaar en wordt in augustus of september op de weg verwacht. “I’m flipping the bird to GM for crushing the EV1, and doing the same to Honda for making fun of electric cars when they introduced the Insight.” De grootste uitdaging blijft om ruim 450 kg aan lithium-ion batterijen in de Honda Insight weg te werken. (Via PluginCars)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zo zie je maar. Bespaar gewicht en doe wat aan de stroomlijning en ineens kan een EV bijna 650km rijden!

Leuk stukje, jammer dat de auto op de foto geen EV1 is maar een Honda Insight uit het einde van de vorige eeuw.
Overigens ook een leuke en zwaar onderschatte auto.

@tupperware: Op de foto ziet u dan ook de “Silver Streak”, een Honda Insight met de aandrijflijn van een EV1. 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.