T!NK CITY
In 2011 ging TH!NK voor de vierde en laatste keer failliet, maar wist je dat het merk al sinds 1991 bestond en ook onder de vleugels van Ford elektrische auto’s heeft gemaakt?

PIV2 (1993-1994)
Het verhaal van TH!NK begint in 1991, wanneer in Oslo Pivco (Personal Independent Vehicle Company) wordt opgericht. Hun eerste auto is de PIV2, Dertien prototypes worden gebouwd en ingezet tijdens de Lillehammer Olympische Winterspelen van 1994. De accu is van het type nikkel-cadmium, een driefase wisselstroommotor drijft de voorwielen aan. Om gewicht te besparen is de body van kunststof, het dragende frame is van aluminium.

PIV2

PIV3 City Bee (1994-1995)
Technisch grotendeels gelijk aan de PIV2, maar met een iets andere carrosserie. In totaal worden er 120 exemplaren van de PIV3 City Bee gebouwd, veertig daarvan worden in San Francisco ingezet bij een vroeg deelautoproject.

PIV3

PIV4 / TH!NK city (1999-2002)
Na twee prototypes is het tijd voor een productiemodel, waarbij wordt afgestapt van het volledig aluminium chassis. Het onderste deel wordt van staal gemaakt, terwijl de dakconstructie juist volledig uit kunststof wordt opgetrokken. Ook wordt de hulp van Lotus ingeschakeld, die de Noren helpen bij de ontwikkeling van de PIV4, die later door het leven zal gaan als TH!NK. Als het merk in 1999 echter klaar is met de ontwikkeling, is het geld volledig op. Ford koopt het bedrijf en verkoopt de TH!NK city via haar eigen verkoopkanaal. Ook op onze eigen AutoRAI is de T!NK city te bewonderen op de Ford-stand.

In totaal worden er 1005 TH!NK’s gebouwd onder de vleugels van Ford. Begin 2003 doet Ford het bedrijf echter van de hand, vermoedelijk omdat Californië haar beleid rondom elektrische auto’s versoepelde. De nieuwe koper is een Indiase investeerder, Kamal Siddiqi.

Th!NK city

TH!NK public (2004)
Onder Indiaas bewind wordt de ontwikkeling van een opvolger voor de city, waarmee tijdens de Ford-periode al was begonnen, stopgezet. In plaats daarvan gaat het bedrijf zich richten op de ontwikkeling van een klein elektrisch busje. Deze TH!NK public schopt het echter nooit verder dan een prototype, in 2006 gaat het bedrijf wederom op de fles.

th!nk public

TH!NK city (2008-2011)

Eind 2006 komt TH!NK weer in Noorse handen, het wordt gekocht door investeringsberijf InSpire, waarvan Pivco-oprichter an Otto Rinsdal ook deel uitmaakt. De TH!NK public gaat in de prullenbak, de city wordt er weer uitgehaald. Op basis van de eerste generatie TH!NK city wordt nu gewerkt aan een verbeterde versie. In 2007 geeft het bedrijf de eerste beelden vrij en in 2008 gaat de auto in productie in Noorwegen. In 2007 is er ook nog even sprake van een accu-deal met Tesla, maar het Amerikaanse bedrijf trekt zich in november dat jaar weer terug.

Opnieuw wordt het bedrijf geplaagd door financiële problemen en in 2009 staat het bedrijf wederom aan de rand van de afgrond. Ter nauwernood weet het bedrijf geld los te peuteren bij zowel nieuwe als bestaande investeerders. Een van die nieuwe investeerders is het Zweedse Valmet, waar de TH!NK city vanaf eind 2009 gebouwd zal worden. Daarnaast zullen er vanaf eind 2010 ook auto’s in Elkhart, Indiana (VS) gebouwd worden.

De nieuwe TH!NK city haalt een topsnelheid van 100 kilometer per uur en komt 170 kilometer ver op één lading. Langzamerhand was de city dan ook een echte auto geworden, met airbags, ABS, stuurbekrachtiging en zelfs airconditioning. Ook in ons land wordt de vernieuwde TH!NK city verkocht, wie wil kan met enig zoeken nog wel een leuk tweedehandsje vinden tegenwoordig.

TH!NK City

TH!NK Ox (2008)
Behalve een verbeterde versie van de city, werkte men bij TH!NK ook aan een geheel nieuwe elektrische auto. Op de Geneva Motor Show van 2008 staat een conceptcar, genaamd Ox, op de stand van TH!NK. Deze futuristische vijfdeurs haalt een top van 135 km/u en komt liefst 250 kilometer ver op een lading. Verder dan een enkel prototype komt het helaas nooit.

think ox

Begin 2011 komt de productie van de TH!NK city tot een vroegtijdig einde wegens geldgebrek, in juni wordt het faillissement onafwendbaar en is het bedrijf voor de vierde keer in twintig jaar bankroet. Overigens wordt de inboedel nogmaals verkocht en wordt door de nieuwe eigenaar zowel een herstart van de productie van de city als de ontwikkeling van een nieuw model beloofd. Van beide is tot op heden niets terecht gekomen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Op die Ox kan zo een Ford logo gezet worden. Misschien was dat wel de bedoeling. “Kijk eens Ford, mooi wagentje voor in jullie assortiment. Koop ons op!!”

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.