PvdA-raadslid Luud Schimmelpennink is in het nieuws met het plan om op de ringweg rond Amsterdam een maximumsnelheid van 80 km/u in te voeren. Ook deelt hij de opvatting van Jort Kelder dat het centrum van Amsterdam alleen toegankelijk moet zijn voor elektrische auto’s. En elektrische auto’s, daar heeft hij al wat ervaring mee. De Witkar, een elektrische deelvoertuig, kwam namelijk uit zijn koker.

Schimmelpennink stelde in 1967 voor om in Amsterdam tweeduizend collectieve fietsen beschikbaar te stellen, om het autoverkeer en de daaraan gekoppelde luchtverontreinigingvterug te dringen. Ook zou dit een uitkomst bieden voor parkeerproblemen. Nadat dit witte fietsenplan was afgewezen kwam Schimmelpennink met het Witkarplan, waarin een door hem ontwikkeld motorvoertuig centraal stond.

Eerste deel-EV van Nederland
De witkar of “Elektriese Munt-Oto” was een cilindervormig voertuig op drie wielen, dat werd aangedreven door een elektromotor van 2000 watt. Het leeggewicht bedroeg 452 kilogram en met een beetje geluk kwam de topsnelheid uit op 30 km/u. De actieradius was met 15 kilometer wel flink beperkt.

Een Witkar en de smart electric drive van car2go

Wie een witkar wilde gebruiken, moest lid worden van een vereniging en betaalde vervolgens één gulden per 5 kilometer. De binnenstad van Amsterdam had vijf stations waar ze konden worden opgehaald en weer moesten worden achtergealten. Het opladen van een witkar zou toen niet meer dna 10 minuten hebben geduurd.

Eerste rit
Op 24 mei 1968 maakte het prototype van de witkar zijn eerste rit. Schimmelpennink bestuurde de auto, met collega-raadslid Wim Keja (VVD) als bijrijder. Voor het rijden met dit wettelijk niet geregelde voertuig was wel een speciale ontheffing nodig. Toen dat problematisch bleek, besloot Schimmelpenninck het voertuig zodanig aan te passen dat er een rijbewijs voor nodig was. In 1972 werd de Coöperatieve Vereniging Witkar opgericht die twee witkarren en een laadstation exploiteerde. Voorzitter was de latere burgemeester Ed van Thijn. Op zaterdag 19 mei 1973 hield deze vereniging een witkarfestijn aan het Spui. Op deze dag hoopten ze het duizendste lid te begroeten.

25 Witkarren
Op 21 maart 1974 opende Irene Vorrink, op dat moment minister van Volksgezondheid en Milieuhygiëne, het eerste witkarstation, aan het Amstelveld. Vanaf dat jaar was het systeem in gebruik met 25 voertuigen en vier, later vijf, stations (Amstelveld, Elandsgracht, Nieuwmarkt, Oude Brugsteeg, Spui). Een levenslang lidmaatschap kostte 25 gulden; voor de sleutel moest jaarlijks 20 gulden worden betaald en de ritprijs bedroeg een dubbeltje per minuut. Op termijn zou de betaling worden gewijzigd naar een geautomatiseerd systeem via de sleutel (magnetisch). Op het station wordt de sleutel gelezen: een Witkar wordt toegewezen, op moment van verlaten station wordt tijd geregistreerd. Bij inrijden op een station wordt de tijd geregistreerd waarna de gebruikstijd vastligt. V

Een flop
In 1986 besloot de vereniging zichzelf op te heffen omdat de doelstelling -25 stations en 125 voertuigen- niet kon worden gehaald. De initiatiefnemers weten het gebrek aan succes voornamelijk aan tegenwerking van de gemeente Amsterdam, die moeilijk zou doen over vergunningen. Drie dagen later werden de witkarren van de straat gehaald. In 1988 werd het project definitief opgeheven. Van de witkar zijn in totaal 38 exemplaren gebouwd. Anno 2008 beschikken enkele musea en particulieren nog over een exemplaar, waaronder het Amsterdam Museum.

Herleving
In oktober 2009 kwam Schimmelpenninck weer naar buiten met plannen voor de witkar. Op 23 november werd voor het eerst in ruim 20 jaar weer een vergadering van de Coöperatieve Vereniging Witkar gehouden. Hierin werden plannen bekendgemaakt voor een herleving van het mobiel. Eigenlijk zou dat overbodig zijn, aangezien car2go, een dochteronderneming van Daimler, al een soortgelijk project heeft lopen met 300 elektrische deel-smarts in Amsterdam.

Deze introductiefilm geeft meer uitleg over de Witkar van vroeger.

Bron: Metro, Wikipedia.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een go-kart met een cabine er op? 😀
Geef mij maar een Peel P50 met een opgevoerd 2takje in XD

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.