De EU wil dat diesel niet verboden wordt
Zelfontbranders zitten momenteel in het hoekje waar de klappen vallen. Toch is er volgens Eurocommissaris Elzbieta Bienkowska een goede reden om toch diesels te blijven kopen.

Sinds Volkswagen Dieselgate kan de diesel bijna geen goed meer doen in de ogen van consumenten en wetgevers. De verkopen lopen terug en zelfs in Duitsland, waar diesels voorheen enorm populair waren, kiest men steeds vaker voor auto’s met een ander type motor.

Bienkowska wil echter niet dat diesels voor een groot deel of helemaal verboden worden. Zij verwacht namelijk dat fabrikanten minder geld hebben om te investeren in EV’s als hun zelfontbranders in de showroom blijven staan. Best een opmerkelijk standpunt, want Bienkowska neemt het duidelijk op voor de auto-industrie die zich met alle dieselschandalen niet van z’n beste kant heeft laten zien.

De Commissaris verwoordde het als volgt:

“While I am convinced that we should rapidly head for zero-emission vehicles in Europe, policymakers and industry cannot have an interest in a rapid collapse of the diesel market in Europe as a result of local driving bans. It would only deprive the industry of necessary funds to invest in zero-emissions vehicles.”

Volgens haar is het verstandiger om ervoor te zorgen dat fabrikanten de uitstoot van stikstof in lijn brengen met de Europese regelgeving hieromtrent. Puntje is alleen dat we niet echt het idee hebben dat autofabrikanten ook echt een tik op de vingers krijgen als er meer troep uit de uitlaat komt dan toegestaan. Kijk alleen al naar het verschil tussen de daadwerkelijke uitstootcijfers en de waarden die tijdens de NEDC-test worden gemeten.

Al met al lijkt het erop dat de EU nog steeds niet echt een vuist durft te maken tegen Europese autobouwers. Die laatste kunnen de komende jaren dus nog wel even hun gang gaan, gokken we.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.