Nestlé Zwitserland en Renault Trucks hebben in Bern op de Bundesplatz in wereldwijde première een nieuw experimenteel voertuig, met de bijnaam eTruck, onthuld. Deze eTruck combineert een door Renault Trucks ontworpen, volledig elektrische Renault Midlum van 13 ton met een koelcarrosserie die eveneens volledig elektrisch is.

Een tweede, gelijkwaardig voertuig wordt in september aan het wagenpark van Nestlé Zwitserland toegevoegd. Deze twee voertuigen worden getest voor de distributie van ijs en gekoelde producten van Nestlé Frisco-Findus in de regio’s van Zürich en Lausanne.

Zoals Heinz-Jürgen Löw het verwoorde bij de onthulling van deze elektrische Renault Midlum is het belangrijk “de juiste vrachtwagen met de juiste energie op de juiste plaats en op het juiste moment” in te zetten. Dat gebeurt door de innovatie van transportsystemen, maar ook door de technische ontwikkeling van voertuigen en bijbehorende diensten.

IJs
In de twee voertuigen kunnen per vrachtwagen drie ton ijs en gekoelde producten vervoerd worden. Ze worden ingezet om dagelijks tussen 30 en 50 verkooppunten te bevoorraden, wat overeenkomt met een afstand van 60 à 100 km. De eerste vrachtwagen wordt deze maand in de buurt van Zürich in gebruik genomen worden, en de tweede in september in de regio van Lausanne.

90 km/u
Deze elektrische Renault Midlums van 13 ton beschikken over een koelgroep die zelf ook op elektriciteit werkt. Bij gebruik produceren ze dus geen vervuilende uitstoot of CO2 en zijn vrijwel volkomen geluidloos. De elektromotor ontwikkelt een vermogen van 103 kW. Deze voertuigen kunnen een snelheid van 90 km/h bereiken en beschikken over een energieterugwinningssysteem bij het remmen. De twee lithium-ionaccupakketten met een totaalvermogen van 170 kWh garanderen een actieradius van ongeveer 140 km, terwijl de oplaadtijd op een gewoon stopcontact slechts acht uur bedraagt.

Deze voertuigen, die niet voor de handel ontwikkeld zijn, liggen in de lijn van het onderzoek van Renault Trucks naar verschillende te bestuderen en uit te proberen mogelijkheden om het goederenvervoer te verbeteren. Renault Trucks streeft er naar om een allesomvattend antwoord te bieden op de uitdagingen van het stedelijke goederenvervoer. Allereerst door zijn klanten een gamma aan te bieden dat gebaseerd is op geoptimaliseerde en zuinige voertuigen, maar ook door oplossingen aan te bieden als alternatief voor diesel via de voertuigen met het Clean Tech kwaliteitslabel (de elektrische Maxity, de hybride Premium Distributie en de Premium Distributie op aardgas). Renault Trucks streeft er ook naar om verder te gaan dan de rol van constructeur door bijvoorbeeld chauffeurs smartphone toepassingen aan te bieden of door in samenwerking met andere spelers deel te nemen aan experimentele projecten om het stedelijke goederenvervoer te verbeteren.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

170kWh en dan 140km! Wow, dat is 1.25kWh/KM, dat is een serieus verbruik 🙂

Uiteraard is het een vrachtwagen, dat snap ik, maar een personen auto zo op 170kWh zo’n 900km ver komen.

8 uur laden aan een “normaal” stopcontact lijkt me niet echt helemaal kloppen.

170kWh / 8 uur = 21.25kWh per uur

Dat is gewoon 3x32A (400V / 22kW) die er naar binnen gaat, serieuze krachtstroom.

@widodh: Dat bijladen leek mij ook niet te kloppen inderdaad. Thnx voor het ‘voorrekenene’.
Een flinke personenenauto rijdt 1:12 (zuinig) een vrachtauto rijdt 1:3 (4?). In deze verhoudingen klopt het electriciteitsverbruik van deze Renault toch wel?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.