De media-aandacht omtrent vervuiling spitst zich vaak toe op auto’s, maar het aandeel van het commerciële verkeer in de vervuiling mag evenmin onderschat worden (hoewel ook dit verkeer steeds schoner wordt). Siemens denkt met de eHighway, elektrificatie middels bovengrondse stroomkabels, een adequaat middel tegen deze vervuiling gevonden te hebben.

Het systeem van de eHighway werkt niet anders dan bij een trolleybus. De truck heeft een dieselmotor aan boord, maar kan overschakelen op een puur elektrische aandrijving, zodra er contact wordt gemaakt met de stroomkabels. Op deze manier wordt er geruislozer en emissievrij gereden. Op een testbaan in Duitsland wordt uitvoerig geëxperimenteerd met de eHighway, en Siemens wil het graag (onder andere) in de VS (Californië) gaan toepassen.

De voordelen mogen duidelijk zijn, maar er zijn vanzelfsprekend ook nadelen te bedenken: afgezien van het estetisch onooglijke aspect van een hele kluwen aan stroomdraden boven de weg, vergt dit een flinke investering, waarbij de vraag is wie de kosten draagt. Daarnaast is de implementatie bij tunnels, bruggen en viaducten moeilijk, en tot slot het welbekende argument dat het opwekken van de benodigde stroom ook energie kost (en dus met uitstoot gepaard gaat).

Een voordeel ten opzichte van on board elektrificatie is dat dit systeem geen extra ruimte in de truck zelf in beslag neemt. Een video waarin het een en ander wordt uitgelegd staat op autojunk.nl. Zou dit voor Nederland een optie zijn? Wellicht wel, hoewel het dan waarschijnlijk in de vorm van een eigen, aparte rijstrook gegoten zal moeten worden. En die ruimte ontberen we nou juist zo veel in ons land.

Wellicht dat het systeem in combinatie met hybride trucks, of, bij voldoende dekking, elektrische trucks gecombineerd kan worden?


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.