Honda Insight
In 1999 kon de wereld kennis maken met de eerste generatie van de Honda Insight. De auto van de toekomst, was gewoon bij de Honda-dealer te koop. Toch kreeg de Insight maar weinig navolging.

Ja, de Insight heeft samen met de eerste generatie Toyota Prius aan de wieg gestaan van de moderne hybrides en ook is er een tweede generatie Honda Insight gekomen. Maar hoewel de nieuwe Insight qua naam refereert aan het origineel, heeft de auto ondanks zijn hybride aandrijving maar bar weinig met het origineel te maken en dat is jammer. Jammer is ook dat de eerste Insight in Nederland nooit officieel verkocht is, al rijden er dankzij grijze import wel een aantal exemplaren rond in ons land.

Auto voor de 21e eeuw
Honda presenteert de Insight eind 1999 en lijkt daarmee meteen het recept klaar te hebben voor de auto van de eenentwintigste eeuw. De compacte tweezitter beschikt namelijk over nogal wat bijzondere techniek. Allereerst is er de styling, de compacte tweezitter is ontworpen met het oog op een zo gunstig mogelijke stroomlijn, met een weerstandscoëfficiënt van 0.25 Cw als resultaat. Deze indrukwekkende waarde werd onder meer bereikt door afgedekte achterste wielkasten en een naar achteren toe steeds smaller wordende koets. Deze was opgetrokken uit kunststof en aluminium. Met 838 kilo is de Insight dan ook lichter dan je op basis van zijn afmetingen zou denken.

Ook voor de 1-liter driecilinder wordt gebruik gemaakt van aluminium, magnesium en kunststof. Het blokje levert 76 pk, maar wordt bijgestaan door een 13 pk-sterke elektromotor. De voor die tijd revolutionaire aandrijflijn, gecombineerd met de uitstekende stroomlijn en het lage gewicht, maken een gemiddeld verbruik van 3,4 l / 100 km mogelijk, met een uitstoot van 86 gram CO2 / km. Nog altijd goed voor 14 procent bijtelling, zestien jaar na dato.

Geen directe opvolger
In 2006 trekt Honda de stekker uit het project en pas in 2009 maken we kennis met de tweede generatie Honda Insight. Deze heeft -behalve de naam en de hybride aandrijflijn- echter weinig meer van doen met het origineel. Zo is de nieuwe Insight een stuk groter en is het futuristische design vervangen voor een body die wel heel erg op de tweede generatie Prius lijkt. De auto is veel meer op het grote publiek gericht en techniek en materiaalgebruik zijn veel conventioneler. Met een gecombineerd verbruik van 4,6 l/ 100 km is de auto dan ook een stuk minder zuinig dan zijn voorganger.

Pas heel recent heeft Volkswagen met de XL1 weer een ‘productieauto’ met -net als de Insight- een vormgeving die in extreme mate het resultaat is van een zo laag mogelijke luchtweerstand. Overigens ging General Motors Honda met de EV1 al voor, maar na al die jaren is dergelijk functioneel design nog altijd geen gemeengoed. Stel je eens voor wat voor verbruikscijfers een moderne Insight zou kunnen halen met gebruik van moderne plug-in techniek en toepassing van nog lichtere materialen als carbon…

Honda Insight


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.