Ford gooide hoge ogen tijdens de ‘International Engine of the Year’ awards. Het is voor het eerst in het dertienjarige bestaan van de prijs “International Engine of the Year” dat Ford deze heeft gewonnen. Bovendien deed de 1.0-liter EcoBoost dat met de hoogste score ooit.

“We hebben de lat zeer hoog gelegd bij het ontwerpen van deze motor,” zegt Joe Bakaj, Vice President of Global Powertrain Engineering. “We wilden een onwaarschijnlijk zuinige motor, verbluffende prestaties, een laag geluidsniveau en veel comfort – en dat allemaal uit een heel klein motortje met drie cilinders.”

Dean Slavnich, juryvoorzitter van de prijs “International Engine of the Year” en redacteur van Engine Technology International: “Dit is een verdiende overwinning voor een echt opmerkelijke motor.” De motor, die zo klein is dat hij op een A4’tje past, werd ontworpen in de Ford Technical Centres in Dunton (Verenigd Koninkrijk) en Merkenich (Duitsland). De motor zal worden geproduceerd in de Ford-fabrieken in Craiova (Roemenië) en Keulen (Duitsland).

Dankzij de turbo met lage inertie levert de motor direct vermogen wanneer de gasklep wordt geopend en blijft deze turbo goed presteren vanaf stationair tot wel 248.000 toeren per minuut.

Laag verbruik
De 1.0-liter EcoBoost debuteerde dit jaar in de Europese Focus en zal later dit jaar worden aangeboden in de C-MAX en B-MAX. De 1.0-liter EcoBoost is vanaf volgend jaar in diverse modellen verkrijgbaar in de VS en in de regio’s Azië-Pacific en Afrika. De nieuwe Focus met de 100 pk sterke 1.0-liter EcoBoost-motor heeft met 4,8 l/100 km volgens Ford het laagste brandstofverbruik in zijn klasse en een CO2-uitstoot van 109 g/km. Bij het model met 125 pk bedraagt het brandstofverbruik 5,0 l//100 km en de CO2-uitstoot 114 g/km.

In de eerste volle maand dat de Focus in Europa te koop was, bestelden meer dan 4.700 klanten een Focus 1.0-liter EcoBoost, hetgeen neerkomt op 23,3 procent van alle Focus-bestellingen in de 19 grootste Europese markten waar Ford actief is. Ford Europa wil in 2015 de productie van modellen met een zuinige EcoBoost-benzinemotor hebben uitgebreid tot 480.000, een verdrievoudiging van het productieaantal van 2011 (141.000); meer dan de helft van het geprojecteerde aantal zal zijn uitgerust met de nieuwe 1.0-liter EcoBoost.

Hoogste score
Bij de ‘International Engine of the Year’ scoorde de 1.0-liter EcoBoost 28 procent hoger dan de nummer twee en behaalde het hoogste totale aantal punten in de geschiedenis van de prijs – een bewijs van waardering van de jury.

“Dat een driecilinder een auto als de Ford Focus zo makkelijk kan aandrijven, bewijst wel dat de toekomst van de verbrandingsmotor zonnig, zeer zonnig is,” aldus Slavnich van Engine Technology International. “Veel vermogen, vlotte reacties en een laag brandstofverbruik in het dagelijks verkeer zijn slechts het topje van de ijsberg wat betreft de voordelen van deze motor voor de automobilist van nu. Goed gedaan, Ford!”

Ook andere juryleden waren vol lof over de 1.0-liter EcoBoost.
“Als kleinere motoren de toekomst zijn, is er momenteel geen beter voorbeeld dan deze. Net zo veel vermogen als de turboloze 1.6 die hij vervangt maar met veel meer pit,” zo zegt de Britse journalist John Simister.

“Met zijn hoge koppel onderin levert deze geavanceerde driecilinder de rijprestaties van een turbodiesel, zonder het lawaai en de trillingen van een diesel,” zegt Christophe Congrega van het Franse autoblad L’Automobile.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.