Daimler en Bosch zijn het er niet mee eens dat Tesla een netwerk van Superchargers aanlegt in Duitsland, die alleen gebruikt kan worden door de auto’s van de Amerikaanse fabrikant. In plaats daarvan zouden de laadstations toegankelijk moeten zijn voor alle merken EV’s.

“De toekomst ligt in standardisatie”, vertelt Daimler hoofd R&D Thomas Weber aan Automobilwoche. “Net als met tankstations hebben wij een laadsysteem nodig voor alle fabrikanten. Dit reduceert niet alleen de kosten van de infrastructuur, maar het is ook veel makkelijker voor de klanten.”

Bosch CEO Volkmar Denner is het hiermee eens. Economisch gezien is het onlogisch dat iedere autofabrikant er zijn eigen laadsysteem op nahoudt. “De technologie voor een Europees laadnetwerk bestaat. We moeten het alleen nog willen implementeren.”

Van de 14 Superchargers die momenteel in Europa operationeel zijn, staan er vier in Duitsland. Deze verbinden München en Keulen, maar het is de bedoeling dat het netwerk wordt uitgebreid naar bestemmingen door heel het land.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik snap hun punt wel, alleen neemt Tesla WEL het initiatief. Ik ben ook voorstander van “open standaarden”, maar alles wat ik tot nu toe aan laadpalen heb gezien is nodeloos complex met pasjes of kantoortjes die dicht zijn.

De SuperChargers werken gewoon en zijn niet moeilijk.

De europese laadstekker van tesla is veel beter dan de Combo-plug van sae (oa daimler, vw en bmw) die van Tesla kan in theorie op ac van 3 t/m 44 kW en dc t/m 120 kW, die sae combo kan in theorie tot 170kW maar in de praktijk zijn die snelladers max 50kW, even veel als de bestaande chademo.

@mightymarcel: CCS gaat maar tot 100kW. 500V en 200A.

Alleen laad geen enkele auto op 500V, maar is het in de praktijk zo’n 370V. Dan kom je uit op 74kW.

De nieuwe Tesla SuperChargers gaan tot 135kW. Dat is een serieus verschil.

Lekker makkelijk van Daimler. Zelf geen netwerk aanleggen en vervolgens roepen dat je gratis toegang wil tot het netwerk van een ander.

Elon Musk heeft al eerder aangegeven dat andere merken ook toegang tot het netwerk kunnen krijgen. Dat de betreffende auto’s dan wel een vergelijkbaar laadvermogen aan moeten kunnen is een voorwaarde, zodat de 135kW snelladers niet urenlang gebruikt worden door een auto die maar 50kW of zelfs nog minder kan laden.

Daarnaast zal Tesla zijn kosten willen delen met de andere gebruikers. Toegang tot Superchargers is ook voor Teslarijders nu niet gratis. In de aanschafprijs van de auto is een fee van €2.000,- hiervoor opgenomen. Het zou dus ook niet redelijk zijn als anderen deze voorziening gratis zouden mogen gebruiken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.