DAF CF Electric
Geschikt voor het betere stedelijke distributiewerk.

Met de regelmaat van de klok passeren er inmiddels steeds meer elektrische vrachtwagens. Alleen is dat nu voornamelijk op de digitale snelweg en nog niet in het leven van alledag. Diverse merken hebben beloofd om met elektrische trucks te komen. Waaronder Volvo, Mercedes, Renault en uiteraard Tesla (950 km range), maar ook DAF blijft niet achter.

Het merk uit Eindhoven werkt samen met VDL aan een DAF CF Electric. Dat is geen bakwagen, maar een trekker met oplegger. Dat lijkt niet ideaal te zijn voor de stedelijke omgeving, wat met oprukkende milieuzones onvermijdelijk het domein is van de elektrische vrachtwagen. De combinatie is namelijk nogal groot, maar een twee- of drieassige trailer betekent dat er aardig wat laadvolume beschikbaar is. Elk nadeel heeft zijn voordeel. De DAF CF Electric is ontwikkeld voor vervoer tot 40 ton.

Daf electric

De truck maakt gebruik van VDL E-Power Technology. VDL is al langer bezig met een elektrische vrachtwagen en bouwt elektrische lijnbussen.

De DAF CF Electric levert een vermogen van 210 kW (286 pk). Het accupakket meet 170 kWh, waarmee kan worden gerekend op een rijbereik van 100 kilometer. Er wordt een laadtijd van een halfuur tot anderhalf uur opgegeven. Helaas is het onduidelijk wat de maximale laadsnelheid is.

De vrachtwagen bestaat al en wordt nog dit jaar ingezet bij een aantal transportbedrijven. Zo kunnen ervaringen worden verzameld om de vrachtwagen verder te verbeteren. Dat gaat aardig onopvallend, want de vrachtwagen ziet eruit als alle andere (ook in het interieur doen ze niet te gek). Afgezien van de tekst “Electric”.

Van binnen

UPDATE: een video van de elektrische DAF zie je op autojunk.nl.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

100km!? HAHAHAHAHA, daar heb je dus 3x niks aan

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Hoezo? Van de ring Amsterdam het centrum in en weer terug is echt geen 100km …

@boxergt: voor veel distributie al voldoende.

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: 3x niks is overdreven meer 3×33,333333~km

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: aardig wat Jumbos te bevooraden tijdens een rit van 100 km. Iedere paar kilometer zit zo’n zaak. En tijdens het laden en lossen aan de stekker. Kan je een behoorlijk eind komen

@rutger97: Albert Heijn bij mij wordt al bevoorraad door een elektrische vrachtwagen. Evenals Heineken in Amsterdam etc.

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: korte afstanden, bevoorrading stad, dan heeft het effect. Elektrisch zou ook goed zijn voor vuilniswagens, optrekken en na een paar meter weer stoppen, keer op keer; dat zijn oplossingen die wat opleveren.
Ook qua slaap s’morgens vroeg als zo’n ronkende diesel in de straat bezig is !

@fiero: die vlieger gaat niet op, dat constant optrekken enzo kost behoorlijk energie om over gewicht nog maar te zwijgen.

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Niet zo tof doen. Ze moeten ergens beginnen. Vergeet ook even niet dat een vrachtauto een paar kilootjes extra moet meenemen.

Ik vind het een mooi project en dit maakt de transitie die het distributievervoer als eerste tak door zal gaan maken alleen maar concreter. Top, DAF en VDL!

@granlusso: Precies. En als er een snellader staat ergens bij het distributie centrum of bij die supermarkt waar wordt gelost, dan kan ie weer dóór.

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: jij hebt het duidelijk niet begrepen.

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: anders bouw je er zelf een ;).

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: de eerste T-Ford haalde ook maar 64 km/u met een verbruik van 18l/100 km. Bugatti doet nu > 400km/u.

Elektrisch rijden komt ooit tot respectabele afstanden…

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: hier denken de eerste afnemers toch heel anders over, zijn overigens zeer grote spelers in de markt dus bij succes volgen er zeker meer! Zeer mooi project!

@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: die vuilniswagens bij ons maken echt niet meer dan 30-40km per dag!

Let maar op! Knuffelaars in Utrecht en Amsterdam zullen hem omarmen!

Rare genotsknots op het dashboard

@mistermini: dat heet in de transportwereld een handrem😂

Die ventilatieroosters lijken recht uit een BMW E46 te komen.

Ben benieuwd of/hoe snel ze MAN zullen inhalen.

@phaeton: VDL heeft in Eindhoven de gekste elektrische bussen rondrijden. 😉 Maar die doen ’t volgens mij prima.

@drdre1: niet alleen in Eindhoven met meer dan 40 elektrische voertuigen ook onlangs Amstelland-meerlanden met 100 voertuigen. En de rest van het land ook steeds meer met kleinere aantallen per vervoerder.

@drdre1: Voor mijn gevoel hebben de elektrische bussen van VDL maar weinig kinderziektes. Ik zie er nooit eentje stilstaan. Fijne bussen ook om in te zitten, erg comfortabel 👍

@laptom: lijkt me toch knap lastig in- of uitstappen als ze nooit stilstaan

@laptom @drdre1 Maar die nemen geen 30-40 ton mee. Dat is nogal een verschil in taak.

Heel goed initiatief! Zal het gedoe met fijnstof en geluid verminderen. Echt een heel groot probleem, nu we stoppen met gas in huizen , stop met diesel voor auto’s en vrachtwagens !!

Slim! Laden/lossen duurt toch altijd wel een minuut of 15-30 waardoor de accu weer even bij kan laden. Dat een aantal keer per dag houdt de accu vol!

In groningen wel eens met de elektrische bus van vdl geweest. Rijd eerlijk gezegd een stuk beter en comfortabeler dan de normale bus.

Epower is Ideaal voor bussen en vrachtwagens die vaak start stop ritjes maken.

De vrachtwagen kan na 100km weer aan de laadpaal terwijl hij weer volgeladen met zooi wordt, bakkie koffie voor de chauffeur en weer door

Super dit, als je het n beetje plant met je rusttijden kun je dr best wel wat uit halen..

Kunnen we beginnen met elektrische vuilniswagens?

Valt me op dat iedereen hier ineens heel positief is, terwijl de Tesla Semi volledig werd afgekraakt en eindeloos veel argumenten op tafel kwamen waarom een diesel vrachtwagen beter is. Maar goed, mooi dat ze dit doen. Groter accupakket lijkt me alleen wel beter.

De AH bevoorraad ook al met elektrische wagens, weet alleen niet welk merk vrachtwagen. Zijn wel een stukje kleiner.

@amg65: Tesla is een ander verhaal Elon is een fantast die een prachtige marketing machine heeft maar meer dan dat is het ook niet en dat resulteert in afgunst op den duur. Nu to the point. De tesla truck zou dan theoretisch 800 km kunnen halen, maar dat is dan wel met 1000 + kWh aan accu capaciteit. Waar wordt geld mee verdiend in het transport … JUIST de lading en niet het vervoeren van accu’s. VDL en DAF kiezen ervoor om 40+ ton te kunnen vervoeren terwijl de tesla semi hoogstens 15 ton mag vervoeren in de huidige configuratie. Daarnaast zal de tesla truck nooit in deze vorm aanslaan omdat de combinatielengte in EU 18,75m bedraagt en wanneer je dan een trekker alleen hebt die al van 8-10 meter dan heb je nog maar ruimte voor een korte oplegger.

Zo simpel kan het zijn 🙂

@amg65: deze vrachtwagen ziet er gewoon uit. En das een groot voordeel ten opzichte van de Tesla Semi

@rutger97: Oh nu gaat het ineens om het uiterlijk haha. Who cares hoe een vrachtwagen eruit ziet? Tja, en wat is ‘normaal’? Wat jij gewend bent?

@amg65: ik vind dat een voorwaarde ja. Dat hetvniet overduidelijk is dat je electrisch rijd net als bij electrische autos maar dat is uiteraard persoonlijke voorkeur

@rutger97: De e-Golf onder de vrachtwagens

Die 100km lijkt me een bewuste keuze. Ruimte zat voor een groter accupakket, maar blijkbaar niet nodig voor deze proef.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.