Een nieuwkomer op de markt, gesteund door automobiele grootmachten General Motors en Honda.
Cruise Origin

Om te zien is het een vrij eenvoudig en behoorlijk rechthoekig ding, deze net gepresenteerde Cruise Origin. Het is het geesteskind van een nieuwkomer die gelooft dat de toekomst van mobiliteit niet alleen elektrisch is, maar ook geheel autonoom.

Dat biedt uiteraard ruimte om het interieur volstrekt anders in te delen en volop plaats te bieden aan de passagiers. Stuur, pedalen, ruitenwissers en krappe stoelen behoren tot het verleden. Schuifdeuren verlenen de passagiers een makkelijke entree. Het gaat om een volledig zelfrijdende auto, niveau vijf. Dat betekent dat menselijk ingrijpen nodig noch mogelijk is. Qua vervoer houdt dit het midden tussen een traditionele auto – veel groter dan een traditionele auto zou dit ding overigens niet zijn – en een openbaar vervoersmiddel als een bus. De Cruise Origin is namelijk op afroep beschikbaar en is in staat om rond de klok door te rijden.

Cruise wordt gesteund door General Motors en Honda. Bovendien heeft Cruise al anderhalf miljoen testkilometers (of bijna 1 miljoen mijl) afgelegd, eerder is de deeldienst opengesteld voor eigen medewerkers.

De Cruise Origin steekt zo in elkaar dat technische vooruitgang niet wordt geremd. De autonome auto is modulair opgebouwd, dus wanneer iets nieuws wordt bedacht, kan dat vrij eenvoudig worden toegepast.

Het is onduidelijk of deze autonome auto naar Europa komt en overweg kan met de talrijke complexe verkeerssituaties die hier tot de alledaagse praktijk behoren.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.